01 september 2023

Med concept cartoons eller begreppsbubblor får du i gång elevernas diskussioner om teknik i olika sammanhang. CETIS har tagit fram concept cartoons för teknikämnet i grundskolans alla stadier samt för gymnasiet. På Lärportalen hittar du materialen med concept cartoons.

Illustration av barn i grupp i tecknat format.
Fotograf: Illustration av Åsa Fredricsson, Illustreramera.se

Concept cartoons kan användas som diskussionsmaterial. Bland andra Concept cartoons finns Drivkrafter bakom teknisk förändring. Här kan man diskutera drivkrafter bakom teknikens förändring, till exempel stora förändringar som tekniken genomgått och de sätt som detta förändrat samhället på och vice versa.

Ett annat expempel är Männsikan och tekniken.När du jobbar med denna Concept Cartoon kan det vara lämpligt att utgå från något eller några konkreta tekniska exempel. Kanske genom, som eleverna på bilden visar, att man har sett någon film om teknisk förändring eller några nyhetsartiklar som kan stimulera tankar om människans användning av teknik. Här är förhållningssättet till teknik i fokus.

Illustration av ungdomar som sitter ner i grupp i tecknat format. Foto Illustration av Åsa Fredricsson, Illustreramera.se

Du hittar flera concept cartoons på Lärportalen hos Skolverket till exempel inom hållbar utveckling och språkutvecklande arbetssätt.

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Blommande trädgren framför husfasad

LiU på global topplista för anseende

För första gången tar sig Linköpings universitet in på topplistan när brittiska Times Higher Education rankar lärosätens anseende globalt.

Andreas Fejes vid räcke.

Vinst före pedagogik – den dolda läroplanen som styr komvux

Marknadens villkor skapar en sorts dold läroplan som sätter den riktiga läroplanen ur spel. Betygssättning och undervisning anpassas efter vinst- och effektivitetskrav. Det framkommer i intervjuer med komvux-lärare som gjorts av forskare vid LiU.

Porträtt( Feng Gao).

Prestigefyllt fysikpris till Feng Gao

Årets Göran Gustafssonpris i fysik går till LiU-professorn Feng Gao. Hans forskning fokuserar på hur nya material kan användas för nästa generations solceller och lysdioder bland annat. Prissumman ligger på totalt 7,5 miljoner kronor.