16 november 2021

De forskare och den student som varit på plats i Glasgow under FN:s klimatförhandlingar, COP26, är tillbaka på Linköpings universitet igen. De är laddade med både intryck och material till olika forskningsprojekt.

Under klimatmötet COP26 i Glasgow var trycket från media väldigt högt. Mathias Fridahl tror inte på samma  uppmärksamhet i media under COP27.
Ungdomsaktivister i färd med att förbereda en aktion. Lite senare gick de med ögon målade på händerna, mot förhandlingsrummen. Foto: Frida Buhre

– Det har varit en av de mer lyckade klimatkonferenserna på länge. Den är en vinst för FN-processen. Man har visat att det går att leverera, fast förutsättningarna var svåra och dagordningen tung efter pandemin, säger Mathias Fridahl, som nu är tillbaka på institutionen för Tema. Han är trött efter att i sex dagar ha följt förhandlingar både i ottan och sent in på natten.

Han är nöjd med årets möte och hur länderna enats om hur man ska gå vidare. Men han hade velat ha fler löften som tar klimatarbetet framåt.

– Det hade varit fint om länderna hade vågat lova mer. Man tog ett litet kliv framåt, men det krävs ett rejält kliv. Klimatkrisen är akut. Men nu är det upp till länderna att åka hem och göra det man har lovat. Det är nu arbetet står för dörren.

Tilde Krusberg, student på miljövetarprogrammet

Ett av de viktigaste resultaten av konferensen gäller Parisavtalets regelbok, enligt Mathias Fridahl. Just nu är man inne i Parisavtalets första period där de första löftena ska genomföras. Att regelboken inte har varit helt på plats har försvårat arbetet.

– Regelboken är mer eller mindre komplett nu. Tidigare har man inte vetat hur man ska mäta eller rapportera. Det är väldigt viktigt att alla gör det på samma sätt för att veta hur vi ligger till. Det är också viktigt för att kunna hålla länder ansvariga för det de gör, och inte gör.

Några som inte är lika nöjda som Mathias Fridahl med utgången av konferensen är många av de unga som varit på plats under mötet.

Ungdomsaktivister på COP26 protesterar mot att fossilindustrin har tillträde till konferensen men att marginaliserade grupper inte har det. Foto Frida Buhre

– De unga uttrycker besvikelse. Världens ledare har inte lyckats komma fram till åtgärder som gör att man kan hålla sig inom 1,5-gradersmålet och det ser de unga som ett misslyckande och ett svek, säger Frida Buhre, postdoktor, som forskar om unga representanter och klimataktivister. Hon varit på plats för att studera de ungas roll under konferensen.

De unga har under konferensen haft möjlighet att delta i vissa förhandlingar som så kallade YOUNGO:s (youth NGO:s).Frida Buhre sittandes i lägenhetFrida Buhre Foto Helena Lehmus

– Som sådana är de erkända av FN-systemet och kan delta i till exempel bilaterala samtal eller uttala sig kort under förhandlingar. Bland annat tryckte YUONGO på att fossila bränslen och mänskliga rättigheter skulle finnas med i texten, säger Frida Buhre.

Nyss hemkomna från konferensen kommer både Frida Buhre och Mathias Fridahl nu börja sammanställandet av de forskningsdata de samlat in under konferensen. I detta arbete ska även Tilde Krusberg, 22 år och student på miljövetarprogrammet, hjälpa till.

– Jag skulle rekommendera alla studenter på Linköpings universitet att söka den plats som finns avsatt för en student. Särskilt om man pratar arabiska, eftersom nästa COP är i Egypten. Konferensen har varit supercool att få se inifrån.

Tilde Krusberg, student

Tilde Krusberg har bland annat hjälpt till att dela ut enkäter inom ramen för forskningsprojektet Internationella förhandlingsbarometern, som Linköpings universitet arbetat med sedan 2007. Hon uppskattar att LiU-forskarna sammanlagt delat ut ungefär 800 enkäter under konferensveckorna.

– Genom att jag delat ut enkäter till delegaterna har jag fått snacka med folk hela dagarna. Jag har mött människor från hela världen och sett hur fantastiskt mycket folk som deltar på de här konferenserna.

Den närmaste tiden ska Tilde Krusberg digitalisera de enkäter som delades ut under konferensen. Sedan ska hon sätta sig in i resultaten och välja ut något som hon ska göra en mindre analysuppgift på.

Tilde Krusberg tycker att hon genom att delta på konferensen fått ett annat perspektiv på det arbete som görs.

– Som ung person bombarderas man ofta med information om att förhandlingarna inte funkar. Man tror kanske att det är fossila vd:ar som sitter där inne och pratar med varandra. Det är det kanske också, men även så mycket mer. Nu när jag sett den diplomatiska processen har jag förstått hur fantastiskt svårt det hela är.

Relaterat innehåll