08 juni 2023

Samarbetet mellan LiU och National Institute of Education ger positiva effekter – på flera plan. När studenten Tristan Chua vänder hem till Singapore efter sin skolpraktik i Linköping gör han det med spännande insikter. Samtidigt har hans närvaro gett läraren Edvin Jensen saker han kikar på för att lyfta in i sin undervisning.

Två personer sitter på en trapp.
Studenten Tristan Chua och läraren Edvin Jensen på Katedralskolans trapp. Charlotte Perhammar

Linköpings universitet har sedan 2013 ett samarbetsavtal med Nanyang Technological University och National Institute of Education (NIE) i Singapore. NIE är en världens högst rankade lärarutbildningar.

– De vill samarbeta med de bästa lärarutbildningarna och lyfter fram LiU som en utvald strategisk partner. Vi vill möjliggöra för studenterna att få internationella perspektiv, idéer och influenser från andra skolsystem. Samtidigt har det utvecklats flera spännande forskningssamarbeten under åren, säger Lena Örnestrand, koordinator vid kansliet för Utbildningsvetenskap på LiU.

Stor entusiasm

Under slutet av vårterminen har 17 studenter från NIE varit i Linköping. Några har läst en kurs i utomhuspedagogik, andra har gjort sin första skolpraktik (VFU). En av dem är Tristan Chua, som är halvvägs in i sin utbildning till gymnasielärare i matematik och kemi, och nu gör praktik på Katedralskolan.

– Jag har aldrig varit så långt norrut tidigare och det är väldigt annorlunda mot hemma. Det är lite kallt. Men det är väldigt fint, lugnt, litet och mysigt. Jag skulle kunna leva här när jag blir gammal. Men inte nu, jag är inte färdig med livet och tempot i Singapore.En person i en korridor. Foto Charlotte Perhammar

Edvin Jensen, gymnasielärare i matematik och fysik, är hans handledare.

– Det är kul att se Tristans entusiasm och hans intresse för hur vi gör här. Han är exempelvis överväldigad av vår skolmat och att den är gratis. Sen är det spännande att se skillnader i kulturer. Jag är en auktoritet, han tilltalar mig mister och öppnar gärna dörrar för mig.

Undervisade efter tre dagar

Vanligtvis brukar VFU-studenter gå bredvid minst en vecka innan de får ansvar att undervisa. Men Tristan Chua önskade att få ställa sig framför eleverna på det engelskspråkiga International Baccalaureate (IB)-programmet direkt. Så blev det också efter bara tre dagar.
Trots att han är ute på sin första praktik är han van att undervisa. På helgerna, vid sidan av sina heltidsstudier, jobbar han som privatlärare – något han gjort sedan gymnasiet.
– Jag gillar att studera matematik, men tycker att det är ännu roligare att lära ut. Jag ser mer fram mot helgerna mer än min vanliga vardag på universitetet.

Edvin Jensen tycker att det låter som ett lite väl stressigt schema.

– Jag älskar också mitt jobb, men jag tycker det är viktigt att ha en balans mellan jobb och fritid. Och jag tror nog att du kommer att känna lite annorlunda när du börjar jobba och undervisa måndag till fredag, säger han till Tristan och ler.

I Singapore har läraryrket hög status och det lilla asiatiska landet placerar sig ofta i topp i internationella undersökningar som Pisa och TIMSS. Och det är stora skillnader i skolmiljön och strukturerna jämfört med Sverige, menar Tristan Chua. I Singapore är det ofta runt 40 elever i varje klass. Tempot är högt. Redan i tidig ålder är det många av eleverna som tar privatlektioner utanför skoltid.

– Här är det ett större kunskapsglapp mellan de svagare och de starkare eleverna i klasserna. Hemma ligger nästan alla samma nivå.

Hur ser du på den svenska skolmiljön?
– Miljön här är mer öppen. Eleverna får chansen att verkligen upptäcka och öva på egen hand. Det är något jag tar med mig hem, att lärarna tar sig tid och går runt i klassen för att hjälpa och svara på frågor.

Stora kunskapsglapp

Att minska kunskapsglappen i den svenska skolan är en stor och mycket viktig fråga, menar Edvin Jensen.

– Det är ovanligt med ordentlig stödundervisning i mindre grupper i dag tyvärr, speciellt i de yngre åldrarna. Det är, tror jag, en stor anledning till att exempelvis Pisa-resultaten ser ut som de gör.

Inom matematikundervisningen har den så kallade Singaporemodellen, som föddes i USA i början på 2000-talet och som bygger på Singapores kursplan i matematik, fått stor spridning i västvärlden – främst i de yngre i åldrarna.

På gymnasienivå är innehållet relativt likartat mellan Singapore och Sverige, men upplägget i undervisningen skiljer sig som sagt en del.

– Här det mer text och mer problemlösning. Det är en mer praktisk och användbar matte, kan man säga. Hemma är det oftast mycket uträkningar som ska göras på kort tid, säger Tristan Chua.

Edvin Jensen har haft ett gott utbyte när han studerat Tristan på lektionerna – och tror att han kommer att sno saker från hans upplägg.

– Absolut. När vi jobbar med exempelvis logaritmer måste det automatiseras, då behöver man nog plocka ut uppgifter och lägga en hel lektion på att göra dem tillsammans. Jag tror inte det skulle fungera att göra så i en svensk klass hela tiden, men någon gång då och då.