16 januari 2025

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.

Manlig person på stadsgata.
Tjänstebilar, bränslepriser och beskattning är några saker som Carl Berry, nationalekonom och forskare på Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) har fördjupat sig inom i sin doktorsavhandling vid LiU.  Fotograf: Ulrik Svedin

− Vi har sammanställt data om bland annat hushållens inkomster, bostadsort, antal bilar och körsträckor. Med information från till exempel bilprovningen kan vi följa hur mycket bilarna har körts, säger Carl Berry, nationalekonom på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som är en strategisk samverkanspartner till Linköpings universitet.

Bild på trafikköer.
Fler bilar per hushåll kan leda till ökad trängsel på vägarna. Fotograf: iStock
Carl Berrys doktorsavhandling vid LiU är en del av en samling VTI-studier inom kilometerbeskattning och beskattning av förmånsbilar, finansierade av Trafikverket. Med hjälp av svensk registerdata har forskarna samlat in stora mängder information kopplad till samtliga svenska hushåll med bilinnehav – över nära två decennier.

Förmånsbilar

En del av avhandlingen handlar om förmånsbilar, som innebär tjänstebil i stället för lön och som beskattas förmånligare än vanlig inkomst.

− Vanligaste förmånsbilen är en SUV, en så kallad stadsjeep, även om vi ser att elbilar har blivit vanligare förmånsbilar på senare år. Större bilar betyder oftast en högre bränsleförbrukning.

Fler bilar

Forskning visar också att förmånsbilarna oftast finns i storstadsregioner där vägnätet är väl utvecklat och en stor bil kanske inte är motiverad. Förmånsbilarna kan på så vis bidra till trängseln på vägnätet. Här finns en rad olika faktorer kopplade till samhällsnytta och kostnader. Andra studier, av forskarna Maria Börjesson och Christopher Roberts, har visat att bilinnehavet ökar med den gynnsamma förmånsbilsbeskattningen:

− Bilarnas energiåtgång på grund av storlek, vikt och prestanda ökar. Dessutom stiger konsumtionen eftersom konsumenterna köper både fler och dyrare bilar.

Det är fler män än kvinnor
som har förmånsbilar

Det är fler män än kvinnor som har förmånsbilar. Bilen kan visserligen underlätta arbetet och fungera som morot för en anställd att ta mer avancerade uppgifter, noterar Carl Berry.

− Dock visar forskningen att det mesta av resandet med tjänstebilar görs i privata ärenden. Vi har fortfarande flera saker att studera djupare när det gäller förmånsbilar.

Inkomst och beteenden

Bränslepriserna blev högaktuella under 2022 när de steg kraftigt. Den händelsen ligger utanför den här studien som sträcker sig mellan 2000−2018. Tidigare höjningar visar dock på en trend i beteendet hos svenskarna i stort.

− Det är tydligt att grupper som höginkomsttagare och låginkomsttagare inte anpassar sina körsträckor lika mycket till bränslepriset. Medan medelinkomsttagarna anpassar sig mer – och kör mindre.

Samma utfall blev det när de studerade inkomstbortfall.

− Alltså, medelinkomsttagare som fick minskad inkomst var de som mest ändrade sina vanor och använde bilen mindre än de andra grupperna.

Har du någon egen tanke kring varför?
− Vi har inte undersökt varför. Men höginkomsttagare kanske anser att de har råd, eller är mindre känsliga för svängningar i ekonomin. Låginkomst-gruppen kanske har ett större behov av att ta bilen till jobbet på obekväma arbetstider. Det kan också finnas felkällor. Vi ser ju bara vem som står skriven på bilen, inte vem som betalar. Det finns sannolikt flera olika förklaringar.

Antal bilar

Carl Berry har även studerat hur svenskarnas bilinnehav och användning av bilen påverkas av inkomst och bränslepriser. Det visar sig att bilen används mer vid en inkomstökning.

− Förenklat så leder en tioprocentig ökning av inkomsten till att körsträckorna ökar med en procent, och bilinnehavet med två procent. Och åt andra hållet: Med en tioprocentig ökning av dieselpriset så minskar körsträckorna med fem procent och bilinnehavet med ungefär två procent, säger Carl Berry.

I december 2024 presenterade Carl Berry sin avhandling vid Linköpings universitet. Nu kommer han att fortsätta sin forskning på VTI.

Kontakta handledaren och läs avhandlingen

Relaterat innehåll

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Forskare diskuterar i labbet.

LiU Composite Lab öppnar dörrarna för avancerad materialforskning

Här ska forskning på nya material inom till exempel kolfiber, polymerer och komposit pågå i samverkan med näringslivet, forskningsinstitut, andra lärosäten och studenter. LiU Composite Lab är ett nyetablerat laboratorium, våren 2025.

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.

Två kvinnor inomhus

Dold marknad för barnavård i nytt ljus

Under 1900-talet fanns en marknad i Sverige där barn föddes och vårdades mot betalning. Forskarna Johanna Sköld och Johanna Sjöberg avslöjar hur kommersiella förlossningshem och barnpensionat fungerade parallellt med välfärdsstatens framväxt.