04 maj 2022

Intresset för artificiell intelligens ökar. Det visar inte minst antagningssiffrorna till årets sommarkurser. Där är kursen Grunderna i AI vid Linköpings universitet den sommarkurs i Sverige med allra flest antagna.

Fredrik Heintz
"Det är både kul och hedrande att så många vill söka vår kurs i Grunderna i AI!", säger Fredrik Heintz, professor vid Linköpings universitet och examinator för kursen Grunderna i AI. Anna Nilsen

Hela 1168 studenter vill i sommar lära sig mer om artificiell intelligens och hur den kan påverka vår framtid och vardag. Grunderna i AI vid Linköpings universitet är den sommarkurs i Sverige med flest antagna enligt årets siffror från Universitets- och högskolerådet, UHR.

Kursen riktar sig både till dem som vill lära sig lite mer om vad AI är och till dem som vill ta första steget att börja jobba med AI. Fredrik Heintz är en av världens främsta AI-forskare och examinator för kursen:

– AI är ett aktuellt ämne som många pratar om, samtidigt är det relativt få som vet vad det faktiskt är. Därför är det väldigt bra att så många har valt att lära sig mer om detta viktiga ämne. Min förhoppning är att de ska ha en betydligt bättre förståelse för vad det är, och vad det inte är, efter att ha gått kursen, säger han.

Grunderna i AI har inga särskilda förkunskaper utöver grundläggande behörighet och är helt online.

– Det är både kul och hedrande att så många vill söka vår kurs i Grunderna i AI! Vi jobbar aktivt för att kunna skala upp och bredda kurser så att många kan ta del av dem, säger Fredrik Heintz.

Även plats två på listan innehas av Linköpings universitet med en kurs i Cybersäkerhet.

Top tio sommarkurser i landet

Totalt 39 508 personer har antagits till årets sommarkurser vid landets universitet och högskolor. Här är hela tio-i-top-listan:

1. Linköpings universitet – Grunderna i AI
2. Linköpings universitet – Cybersäkerhet - grunder och medvetenhet
3. Högskolan i Borås – Ölbryggning och fermentering
4. Linnéuniversitetet – Att skriva barnlitteratur, introduktion
5. Linnéuniversitetet – Förberedande matematik för högskolestudier
6. Uppsala universitet – Datorer och programmering
7. Uppsala universitet – Grundkurs i retorik, distans
8. Chalmers tekniska högskola – Introduktion till programmering i Python
9. Göteborgs universitet – Juridisk grundkurs
10. Stockholms universitet – Praktisk projektledning