09 oktober 2024

När nobelpriset i kemi för 2024 skulle tillkännages satt LiU-professorn Henrik Pedersen i direktsänd TV för att ge kommentarer på priset och pristagarna.

Henrik Pedersen

Under hösten blev Henrik Pedersen kontaktad av SVTs vetenskapsredaktion. De letade efter en kemist som kunde vara med vid tillkännagivandet av nobelpriset i kemi och hade fått ett tips från en kemist i Lund som ofta är med i TV.

- Efter en liten intervju på telefon ville de ha med mig i studion, säger Henrik Pedersen.

Vad tänker du om pristagaren?

- Fantastiskt roligt pris! Kul att KVA vågade ge både fysikpriset och kemipriset till maskininlärning. Proteiner är verkligen inte mitt forskningsfält, men det är oerhört spännande när man börjar tänka på vad vi kan förstå kring proteiner och göra med proteiner tack vare forskningen årets kemipristagare har gjort, säger Henrik Pedersen.

Har du någon egen favorit som du hoppas får priset något år?

- Ja, uppfinnaren bakom atomlagerdeponering (ALD),som jag forskar på, Tuomo Suntola. Han uppfann ALD 1974 och idag är det en oumbärlig teknik för tillverkningen av alla chip som sitter i all elektronik vi har.

Att vara med i nationell TV var någonting som Henrik Pedersen tyckte var roligt.

Det är en jätterolig utmaning att förklara forskning så att alla kan förstå utan att det blir så förenklat att det blir löjligt. Att få vara med i direktsändning på detta sätt gav verkligen mersmak.