14 mars 2024

Magnus Johansson

Det är studenter som läser civilekonomprogrammets fjärde år och som väljer inriktning mot finans, som får möjlighet att delta i tävlingen CFA Research Challenge, eller som tävlingen brukar kallas i Sverige; SM i företagsvärdering för studenter.

Det är också de här studenterna som blir undervisade och handledda av universitetslektor Öystein Fredriksen. Sedan 2004 är han ansvarig för finansinriktningen som han också startade tillsammans med kollegan Göran Hägg.

– Jag har utbildat aktieanalytiker i snart 20 år, säger Öystein Fredriksen. Många av de som idag jobbar som aktieanalytiker på banker och de stora revisionsbolagen är mina gamla studenter. Tre av storbankerna har just nu analyschefer som jag utbildat.

Åtta segrar på elva år

I tävlingen är det organisationen CFA som väljer ut vilket bolag som ska värderas, alla lag värderar samma bolag. I år var det spelbolaget Evolution. Till dags dato har LiU-studenter vunnit SM i företagsvärdering åtta av elva gånger och kommit på andra plats ett otal gånger. I 2024 års upplaga av tävlingen kom lag från LiU på både första och andra plats. I det vinnande laget fanns bland andra studenterna Victoria Kullgren, Simon Sidmalm och Johan Bjursell.

– Vi la mycket tid på researcharbete, intervjuade människor i Macao i Kina, gjorde lite mer än man egentligen måste. Vi har en bra gruppdynamik, kompletterar varandra och gjorde en bra presentation där alla pratade lika mycket, säger Simon Sidmalm, som en del av förklaringen till vinsten.

Jobbar praktiskt

Fem personer med var sin medalj
Det vinnande laget i SM i företagsvärdering för studenter

Men framgångarna kommer inte gratis. Parallellt med ordinarie studier får studenterna lägga det mesta av sin fritid på tävlingen, från början av december till slutet av februari då tävlingen äger rum.

– Det kräver att man har intresse för ämnet och är villig att lägga ner tiden. Men tävlingen har också slagkraft i branschen. Alla vet vad CFA är och vad tävlingen innebär, säger Johan Bjursell.

Att Öystein Fredriksen också är en stor del i framgångarna blir tydligt i samtalet med studenterna. En rutinerad lärare som byggt upp utbildningen, vet vad tävlingsjuryn fokuserar på, kan branschen och har rätt kontakter.

– Hans pedagogik, att vi får jobba praktiskt, gör att man får en förståelse för hur det faktiskt fungerar, säger Victoria Kullgren. Ett mål är att vi efter utbildningen ska kunna göra en företagsvärdering. Och det kan vi nu också.

Studenterna vittnar också om en mycket tillgänglig lärare, dit man alltid känner sig välkommen, som ägnar mycket tid åt studenterna.

– Det märks att han tycker det här är kul, han lägger verkligen ner sin själ i arbetet, säger Victoria Kullgren. Han är inte bara en lärare, han har direktkontakt med branschen.

Presentation och argumentation

Magnus Johansson

– Presentationen är hälften av poängen i tävlingen, det lär man sig som lärare efter några år, säger Öystein Fredriksen. Företagsvärdering är visserligen ett matematiskt ämne. Men, man måste också kunna argumentera för resultatet. Beteendefinans är också något som Öystein Fredriksen betonar i sin undervisning. Vi människor påverkas av så många olika saker, vi tänker ibland snabbt och fel.

– Vi försöker problematisera ämnet för att studenterna ska förstå underliggande faktorer. Ska man arbeta med att ge rekommendationer måste man också kunna underbygga dem, inte bara säga att ”min modell säger så här”.

Genväg till jobb

Redan under nolle-perioden sprider sig ryktet om tävlingen och att det är finansinriktningen man ska välja om man vill vara med. Just i år har hälften av studenterna som läser fjärde året på något av ekonomprogrammen valt finansinriktningen. Det är så många lag som vill delta i tävlingen att universitetet först måste ha en egen uttagningstävling för att ta fram de två lag som ska skickas vidare till SM.

– Handelsbanken arrangerar finalen och deras aktiechef är alltid med under presentationen, säger Öystein Fredriksen. Att ha en finansexamen från LiU och medverkan i tävlingen på cv:t är jättebra, då får man ögonen på sig. Det blir en genväg till både Handelsbanken och andra banker. Linköpingsstudenter anställer Linköpingsstudenter.