10 juni 2024

Nyligen promoverades Anton Zeilinger, professor emeritus och Nobelpristagare i fysik, till hedersdoktor vid Linköpings universitet. I samband med högtiden erbjöd professor Zeilinger även en teknisk föreläsning vid Institutionen för systemteknik.

Anton Zeilinger föreläser.

Som Linköpings universitet tidigare skrivit om så utsågs Anton Zeilinger till teknologie hedersdoktor för sina insatser inom kvantteknologi. Bland annat har han gjort banbrytande experiment med snärjda, eller ”sammanflätade”, fotoner som bryter mot Bells teorem. Experimentet banar väg för kvantinformationsvetenskap, som använder kvantmekaniska system för informationsbehandling och informationsöverföring, vilket ger högre beräkningskraft och säkrare kommunikation.

Kvanttillståndets innebörd

Anton Zeilinger föreläser.

I samband med den akademiska högtiden, där professor Zeilinger promoverades till hedersdoktor, gav han en populärvetenskaplig föreläsning om kvantmekanisk snärjelse, från grundvalar till tillämpningar och tillbaka. Senare under dagen gav han även en mer teknisk föreläsning. Föreläsningen ”Kvanttillståndets innebörd” var välbesökt och arrangerades av Institutionen för systemteknik.

”Fick oss alla att tänka till”

På frågan om vilken betydelse det har för institutionen att kunna sätta upp en sådan teknisk föreläsning med professor Zeilinger svarade Jan-Åke Larsson, prefekt vid Institutionen för systemteknik, följande:

– Det är mycket värdefullt för oss att stärka banden till Anton Zeilinger och hans grupp. Föredraget på eftermiddagens fick oss alla att tänka till och jag har förstått att man efteråt har haft vetenskapliga diskussioner om ämnet på flera ställen på LiU, både bland fysiker, ingenjörer och filosofer.

Anton Zeilinger och Jan-Åke Larsson.

Relaterat innehåll