14 maj 2020

Sju internationella forskare har utsetts till hedersdoktorer vid Linköpings Universitet under våren. En av dem är Professor Cynthia H. McCollough från Mayo Clinic.

Doktorshattar och diplom
Magnus Johansson

Cynthia H. McCollough har utsetts till teknologie hedersdoktor för sina insatser i gränslandet mellan medicin och teknik. Hon är en internationellt känd forskare inom utveckling och utvärdering av datortomografi (DT) -teknologi och dosreduceringsmetoder. Dr McCollough är professor i både i medicinsk fysik och biomedicinsk teknik vid Mayo Clinic i Rochester, Minnesota, USA. Sedan tio år har hon samarbetat med Linköpings universitet genom utbyte av forskare och metoder. Detta har resulterat i nya avbildningsmetoder som lett till stor patientnytta. Professor Cynthia McCollough

CMIV har under många år samarbetat med Mayo Clinic och professor Cynthia McCollough. Under det senaste året har samarbetet fördjupats kring fotonräknande datortomografer. Bland annat spenderade en av CMIVs doktorander Mårten Sandstedt hösten 2019 på Mayo Clinic för att lära sig mer om tekniken och jobba med gemensamma forskningsprojekt.

Vi gratulerar professor McCollough till utmärkelsen och ser fram emot vårt fortsatta samarbete!