− Vi är glada över att inleda detta värdefulla samarbete med Chemnitz tekniska universitet och Riga tekniska universitet. Deras expertis och kunskap inom sensorområdet är avgörande för att detta projekt ska lyckas”, säger Mohamed Loukil, biträdande professor vid Linköpings universitet och koordinator för projektet från svensk sida.
Projektet ISIMON är ett samarbete mellan Linköpings universitet, Sveriges forskningsinstitut (RI.SE), Composite Services Europe (Sverige), Chemnitz tekniska högskola (Tyskland) och Riga tekniska universitet (Lettland).
För de svenska delarna i projektet finansieras ISIMON av Vinnova genom M-ERA.NET, ett EU-finansierat nätverk som syftar till att stödja och förbättra samordningen av europeiska forskningsprogram och finansiering inom materialvetenskap och teknik. Projektet koordineras av professor Olfa Kanoun från Chemnitz tekniska universitet.
Säkerhet
Det innovativa ISIMON-projektet lanserades för att utveckla smarta högtryckskärl i fiberförstärkt polymerkomposit, för lagring av vätebränsle. Med hjälp av inbyggda tunna sensorer baserade på nanomaterial kan materialets hållbarhet övervakas.
− Denna toppmoderna teknik syftar till att förvandla vätelagringsindustrin genom att förbättra både säkerhet, tillförlitlighet och underhållseffektivitet", tillägger Mohamed Sahbi Loukil.
Större skala
Syftet är att underlätta användningen av väte i större skala, förlänga livslängden och optimera lagringskärlens prestanda. Dessutom förväntas resultaten gynna vätelagring, andra gaslagringslösningar och filamentlindade komponenter som används i olika industrier.
− Att lägga till funktionalitet till materialet med dessa typer av sensorer ger framtida möjligheter att övervaka den strukturella hälsan hos viktiga strukturer, till exempel i bilar eller bensintankar, som kan användas för att förlänga produktens livslängd, för att utvärdera strukturen kontinuerligt eller i fall av någon oväntad händelse, säger Peter Larsson, vd för Composite Service Europe.
Sådana nanomaterialsensorer kommer att bäddas in i kompositkärlet direkt under dess tillverkningsprocess, vilket möjliggör kontinuerlig övervakning på plats av kärlets strukturella integritet och prestanda från tillverkning och under dess livstid.
"Avgörande"
− Genom att bädda in smarta nanomaterialbaserade sensorer direkt i fartygen möjliggör vi realtidsövervakning. Det är avgörande att hantera de höga krav och säkerhetsstandarder som krävs för vätgaslagring. Det kan också dramatiskt minska underhållskostnaderna och avsevärt förbättra säkerheten och tillförlitligheten, säger Mohamed Sahbi Loukil.