12 september 2024

Kan artificiell intelligens förenkla och automatisera processen för begäran av allmän handling hos en myndighet? Doktoranden Micael Frideros vid LiU ska följa ett sådant försök.

Manlig doktorand vid dator.
Micael Frideros.
Det är antal mindre kommuner (Lidingö stad, Kungsbacka kommun och Skaraborg kommunalförbund) som tillsammans med Linköpings universitet och advokatfirman Kahn Pedersen har fått ett bidrag på 1,9 miljoner kronor från Vinnova.

Projektet heter ”Rätt till insyn” och stödet kommer från Vinnovas utlysning ”Gemensamma AI-förmågor i kommuner och civilsamhälle”.
Manlig doktorand på campus.
Micael Frideros.Ulrik Svedin

− Jag kommer att delta som följeforskare. Då kommer jag också att fungera som bollplank och diskutera AI-aspekterna av projektet, säger doktoranden Micael Frideros.

Följeforskning innebär att forskaren finns med på plats i verksamheten för att granska olika beslutsprocesser, organisation, metoder och liknande. Det kan också vara uttalat att forskaren bidrar med kunskap under tiden.

Micael Frideros är biträdande föreståndare och operativt ansvarig för AI-plattformen vid Linköpings universitet. Han har tagit initiativ till diskussioner om AI-relaterade forskningssamarbeten med svenska myndigheter. Hans doktorandstudier kretsar runt strategi- och utvecklingsfrågor inom AI, till exempel hur man implementerar och använder den nya tekniken. Micael Fridefors forskningsstudier bedrivs vid institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI), där han en gång tog sin civilingenjörsexamen.

Hur känns det att få den möjligheten?
− Det är fantastiskt roligt att få studera praktisk AI-tillämpning i offentlig verksamhet.

Min forskning kommer att ha ett organisatoriskt perspektiv. Till exempel hur organisationerna jobbar med den här typen av teknik och hur det i sin tur påverkar organisationen.

När en allmän handling lämnas ut och blir offentlig måste dokumentet granskas och det är vanligt att personuppgifter måste maskeras. Det är en tidskrävande process.

Vad kan myndigheterna vinna på att använda artificiell intelligens?
− Många myndigheter pekar ut begäran av allmän handling som ett stort arbete. Det kan röra sig om flera heltidstjänster i sammanlagd tid. Det är klart att man kanske ser både ekonomiska och organisatoriska fördelar med artificiell intelligens här. Men det är också ett stort ansvar, viktiga myndighetsbeslut och saker som absolut inte får gå fel.

Hur långt kan dokumentgranskning och maskering av handlingar automatiseras, tror du?
− De försök som gjorts ser lovande ut. Men vi får se vad som är rimligt att göra. Det är precis som med all artificiell intelligens. Den här tekniken kan ju vara väldigt kraftfull, men i viss mening saknar den fortfarande ett faktiskt omdöme, säger Micael Frideros.

Han planerar även att göra jämförelser mellan olika kommuners sätt att närma sig digitaliseringen och teknisk förändring med artificiell intelligens.

Projektet "Rätt till insyn"

Lidingö stad, Kungsbacka kommun, Skaraborgs kommunalförbund, Linköpings universitet och advokatfirman Kahn Pederson har med stöd av Vinnova startat projektet ”Rätt till insyn”.

”Rätt till insyn” handlar om att förenkla och automatisera processen för begäran om allmän handling. En viktig del är ett handläggarstöd för avidentifiering (maskning) av sekretessbelagda uppgifter med hjälp av generativ AI. Den tänkta AI-lösningen ska frigöra tid från handläggare inom offentlig sektor genom att minska deras administration. Det kan i sin tur göra att dokument kan lämnas ut snabbare och servicen förbättras.

Det huvudsakliga målet med projektet är att ta fram en prototyp av en AI-lösning genom att:
1. Undersöka och dokumentera vad som krävs rättsligt för att en AI-modell ska kunna användas vid avidentifiering och utlämning av allmänna handlingar.
2. Ta fram och utveckla den tänkta AI-modellen.

Bidraget från Vinnova är 1 995 000 kronor.
Den totala budgeten för projektet, inklusive medfinansiering, är
3,6 miljoner kronor.
Läs mer: https://www.vinnova.se/p/ratt-till-insyn/