29 juni 2023

Linköpings universitet klättrar rejält i den globala rankningen QS World University Rankings. LiU hamnar nu på plats 268 bland världens främsta universitet – den bästa placeringen någonsin.

Två LiU-flaggor mot en blå himmel.
LiU lyfter rejält i en rankning över världens främsta universitet. Anna Nilsen

Den brittiska QS World University Rankings räknas som en av de tre största och mest betydande globala rankningarna av lärosäten. Granskningen gäller både forskning och utbildning.

Konkurrensen om placeringarna hårdnar för varje år då nya starka universitet tillkommer. LiU landar nu på plats 268. Sett till hur många lärosäten som granskats är den nya placeringen LiU:s bästa någonsin. I den förra QS-rankningen för 2023 hade LiU plats 320 och året innan plats 329.

Högst upp på QS-listan återfinns amerikanska Massachusetts Institute of Technology (MIT), följt klassiska universitet som University of Cambridge, University of Oxford, Harvard University och Stanford University. Högst upp bland svenska universitet och högskolor hamnar Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, på 73:e plats.

Totalt finns ungefär 20 000 lärosäten världen över, vilket innebär att LiU tillhör de två procent av universiteten som ligger i topp. Det är bara de främsta universiteten som bedöms i QS-rankningen.

Läs mer om QS World University Rankings