05 juli 2022

I slutet av juni arrangerades NMMP Summer School in Transcriptomics during Development and Cancer för första gången. Fyra lyckade dagar bestående av intressanta föredrag, givande diskussioner och ett par sittningar i den vedeldade bastun vid sjön.

Bild från NMMP Summer School 2022.
"Meet the speakers" var ett uppskattat inslag under NMMP:s sommarskola. Pierfrancesco Pagella

57 studenter deltog under fyra dagar i NMMP:s sommarskola som ägde rum på Sandvik Gård. Sommarskolan var designad för doktorander och postdocs, där syftet var att lära sig de mest avancerade teknikerna för att studera transkriptionsreglering.

Ett viktigt inslag var det relativt jämna förhållandet mellan deltagare och lärare/talare. Det gjorde det möjligt för varje deltagare att komma i nära kontakt med framgångsrika forskare och lära sig hur de har utvecklat nyckelteknologier för att svara på aktuella frågor inom sitt område.

Människor sitter och diskuterar vid en pool. Foto Claudio Cantù

Vetenskap vid poolen

Kursen innehöll föredrag, gruppdiskussioner och aktiviteter. En av de mer okonventionella, men uppskattade aktiviteterna var "Non-Poster Sessionen" som ägde rum vid poolen. I utvärderingen i slutet av evenemanget stod det klart att många gillade det ovanliga formatet: att diskutera vetenskap i en informell miljö.

Tre frågor

Claudio Cantù, en av arrangörerna tillsammans med Silvia Remeseiro och Andreas Moor, var mycket nöjd efter dagarna på Sandvik Gård.

Vad tar du med dig från sommarskolan?
- Entusiasmen från eleverna. Våra elever är väldigt smarta. De är väldigt motiverade i och de är inte rädda för att ställa frågor när de befinner sig en trygg miljö, sa Claudio.

Vilken var den största nya upptäckten enligt dig själv?
- Att studenterna vill utöka sin kunskap, expertis, lära sig mer teknik och interagera med sina kamrater. Jag har lärt mig att stöttning, inte pushning, förmodligen är den bästa strategin för en gruppledare att leda en sund forskargrupp.

Förutom vetenskapliga seminarier, vilken var den bästa ingrediensen?
- Platser för social sammanhållning: många angav bastun som den bästa ingrediensen, med hänvisning till bastun på sjön som vi kunde använda på nätterna. Detta genererade riktigt legendariska stunder av nöje och interaktioner, sa Claudio avslutningsvis.

Bra feedback

Eleverna i sommarskolan fick chansen att betygsätta sin upplevelse efter de fyra dagarna. De övergripande poängen var mycket höga när det handlade om organisationen, programmet och platsen.

På frågan ”Ska vi be NMMP om pengar för att driva sommarskolan igen?” svarade alla de 57 deltagarna "ja".
Ett perfekt sätt att summera och avsluta NMMP Summer School 2022 på.

Tack!

Sommarskolan är generöst finansierad av Swedish National Molecular Medicine Fellows Program (NMMP), inklusive bidraget från Wallenberg Center for Molecular Medicine (WCMM), och SciLifeLab.

Stort tack till alla deltagare. Ett extra stort tack till Claudio Cantù, Silvia Remeseiro och Andreas Moor för att ni arrangerade sommarskolan.

Bilder, statistik och feedback

#NMMPschool2022

Fler bilder kan hittas genom hashtaggen #NMMPschool2022. För att se vackra bilder, intressanta tweets och mer från NMMP Summer School 2022, klicka här.

Statistisk och feedback

Relaterat innehåll