05 april 2023

En av LiU:s största kändisar fyller 50 år.  LiTHe Blås är orkestern där medlemmarna älskar att spela, dansa – och framför allt umgås. Jubileet firas med dubbla konserter och en stor bankett.

Fyra personer står i en soffa.
Jubileumsgeneralerna Linus Edvardsson, Alma Tageman, Hugo Asplund, Elin Kidell Löwstedt har jobbat hårt för att LiTHe Blås 50-årsjubileum ska bli så bra och minnesvärt det bara kan. Magnus Johansson
– Det ska bli superkul. Vi ska verkligen försöka visa upp oss från vår bästa sida och föra samman de här 50 första åren, säger Elin Kidell Löwstedt som dansat i orkesterns balett Blåsyran sedan 2018.

Minnen och upptåg

Hon är en av fyra jubelgeneraler som i drygt ett år, med hela föreningen i ryggen, planerat den stora jubileumshelgen. När vi ses trängs kvartetten i soffan i det lilla föreningsrummet i Kårallen på Campus Valla. Väggarna är fullsmetade med konsertaffischer och minnen från olika upptåg. Men det är bara en bråkdel av allt som hänt under de 50 år som LiTHe Blås berikat student-och musiklivet. Och det inte bara i och runt Linköping. Faktum är att de gulblå blåsarna och dansarna älskar att sätta LiU på kartan när det vankas evenemang för studentorkestrar och varje sommar åker de på en tio dagar lång Europaturné. Personer spelar och dansar. LiTHe Blås är ett självklart och populärt inslag under Studentorkesterfestivalen SOF. Foto Göran Billeson

– Det finaste med LiTHe Blås är att det verkligen är en plats för alla. Oavsett hur man är som person eller vad man gillar så kan man samlas kring glädjen för musik och dans, säger Elin Kidell Löwstedt.

Hugo Asplund, som bankat på trummorna sedan 2019, fyller snabbt i:

– För oss är det umgänget och inte kvaliteten som är det viktiga. Det är glädjen att spela vi vill sprida. Det kommer folk till oss som har aldrig tidigare har spelat något instrument utan lär sig med tiden.

”Väldigt bra sammanhang”

I orkestern finns studenter från alla fakulteter. Det finns även ”gamlingar” som inte längre är en del av universitetsvärlden, men för allt i världen inte vill sluta spela och spexa.

– Det är ett väldigt bra sammanhang att ha när man pluggar. Man kommer nära och kan knyta an till andra personer än de man har i klassen, säger Alma Tageman, som spelar klarinett sedan några år tillbaka.

När Linus Edvardsson, som spelar trumpet, vill beskriva jubilaren lyfter han ett inofficiellt motto som säger "Att se en spelning med LiTHe Blås är som att få en käftsmäll, vingla runt och inte riktigt förstå vad det är man varit med om förrän efter det är slut."

– Det passar väldigt bra! LiTHe Blås är kul och galet, man ska fråga sig lite om ”vad fan vad det man just sett”, säger han och skrattar.

Historien om LiTHe Blås (egentligen Linköpings Tekniska Högskolas Blåscorps) fick sitt första kapitel under våren 1973. Studentorkesterfestivalen SOF, som även den lever och frodas och fyller 50 år senare under 2023, skulle hållas i Linköping och den i dag framlidna studenten Leif Holm noterade att det inte fanns någon orkester från arrangörsstaden. Så han tog saken i egna händer och fick ihop ett tiotal musikanter och ballerinor till orkestern, en siffra som i dag stigit till omkring 50 aktiva. En orkester marscherar. Tidigt 1970-tal och LiTHe Blås marscherar, spelar och underhåller på Linköpings gator. Foto LiTHe Blås

– Alldeles lagom många att packa in en buss! Vi är bryr oss väldigt mycket om historien, var vi kommer ifrån och har många äldre aktiva blåsare som vill att traditionerna ska behållas, säger Hugo Asplund

Med starka traditioner, är det svårt att utvecklas framåt?

– Visst, det kan vara lite kärvt någon gång ibland, men det fungerar bra. I dag är vi verkligen en förening för hela universitet och inte enbart för studenter på de tekniska utbildningarna, som det var förr. Just att vi är för alla är något som vi behöver jobba på och marknadsföra ännu hårdare framöver.

300 alumner kommer

I april 2023 väntar ett stort 50-årsjubileum. Det blir dubbla konserter på Forumteatern i centrala Linköping och efterföljande banket på Konsert & kongress. Intresset är minst sagt stort.

– Vi vill fira med alla vi kan. Vi har bjudit in vänföreningar, andra studentorkestrar och det kommer närmare 300 gamla alumner. Det är jätteroligt och några som var med när föreningen startades kommer att vara där, säger Elin Kidell Löwstedt.

Jubelgeneralerna vill inte avslöja för mycket om vad publiken kommer att bjudas på – men att det blir både gammalt och nytt är klart.

– Ja, vi kommer bland annat att spela en låt som varit med från början 1973 och en ny låt som kommit till under 2023. Mer säger vi inte. Men det kommer att bli roligt, det lovar vi, säger Hugo Asplund.

Så blir jubileet

Magnus Johansson

Studentorkestern LiTHe Blås föddes 1973 och firar nu 50 år med dubbla konserter och en bankett på Konsert & kongress i Linköping den 15:e april.
Konserterna är på Forumteatern (kårhuset Kollektivet) kl 11 och kl 15.
Om det finns biljetter kvar säljs de här.