08 april 2024

Då stora byggen stökar till det på stan får vi ofta höra att ”det blir bättre sen när det är klart”. Men byggprojekt är ingen tillfällig störning, det kommer alltid nya och de måste planeras så att de skapar så få problem som möjligt. En privat donation på tio miljoner kronor ska bidra till forskning om stadsutveckling, byggande och logistik på Campus Norrköping.

Porträtt av kvinna (Anna Fredriksson) i bygghjälm
Anna Fredriksson är professor i bygglogistik vid Linköpings universitet. Thor Balkhed

Forskningen syftar till att göra byggprojekten till en ”god granne”. Genom bättre kontroll och koordinering mellan projekt i närheten av varandra minskar störningar i form av olyckor, ljud, vibrationer och köer. Satsningen ska också leda till att projekten blir mer effektiva och miljövänliga.

Bygglogistik en strategisk fråga

Trots att bygglogistik påverkar samhället mycket är den ofta en bortglömd del av planeringen. Det vill Anna Fredriksson ändra på. Hon är professor i bygglogistik vid LiU och leder forskningsprojekt som Fossilfri bygglogistik och Störningsfri stad. Det är hon och hennes grupp som ska göra verkstad av donationen och bygga vidare på den forskning som redan pågår inom området.

– I dag ses bygglogistik mest som en fråga som blir aktuell när man sätter spaden i backen. Men väldigt mycket av förutsättningarna sätts mycket tidigare. Logistiken måste bli en strategisk fråga för branschen, säger Anna Fredriksson.

Hon tar som exempel att om processer kommer i gång i tid kan det bli möjligt att transportera byggmaterial med båt. Det kan ta upp till två år att säkra alla tillstånd.

– Jämför med om du själv reser och planerar i god tid, då har du möjlighet att hitta alternativ som är både billiga och miljövänliga. Men om du bestämmer dig en kvart innan du ska åka har du inte mycket att välja på. Om vi forskare får komma in tidigt när ett företag börjar planera ett projekt kan vi skapa förutsättningar för en mycket bättre logistik.

Följeforskning tillsammans med branschen

Projektet bedrivs som så kallad följeforskning. Det innebär att forskningen görs tillsammans med dem man forskar på.

– Vi har nu anställt en doktorand som arbetar med datadriven logistik för ökad hållbarhet i byggtransporterna, säger Anna Fredriksson. Med den här donationen kommer vi att kunna öka vårt samarbete med företag, komma in tidigt i deras processer och planering och hjälpa dem identifiera vad de skulle kunna göra bättre.

Donatorn önskar vara anonym.

Läs mer om Anna Fredriksson och forskningen

Vill du också göra nya framsteg möjliga?