23 april 2024

Studentsångare tågar på Valborg
Studentsångare tågar på Valborg Pernilla Andersson
Varje valborgsmässoafton förstärks Linköpings Studentsångare med tidigare medlemmar som gärna återvänder till Linköping för att vara med på det traditionella firandet. På mössornas grad av gulnad kan man ana de olika årgångarna av tidigare studenter.

Kören består främst av studenter från Linköpings universitet (LiU), men också av LiU-alumner och andra duktiga sångare från regionen. Kören är en del av Musik vid LiU och leds av dirigenten Jakob Grubbström som också är director musices vid Linköpings universitet.

Det hela började 1974 när Linköpings Studentsångare för första gången sjöng vårsånger på Borggården. Kören hette då LiHkören och bestod av ett 20-tal
killar i svarta collegetröjor med student- eller teknologmössor och publiken bestod av ett 10-tal akademiker.

Studentsångarna framträdde då under ledning av Jan Tengström. Enligt legenden var chauffören till dåvarande landshövdingen den ”förste vårtalaren”. Han lär ha öppnat ett fönster och bett kören hålla tyst eftersom landshövdingen sov middag. Sedan dess har Linköpings Studentsångare framträtt på Borggården varje valborgsmässoafton vid samma tidpunkt. Numera är Borggården vid denna stund fylld av vårträngtande och nyfiken publik, bestående av ett antal tusen besökare, oavsett väderlek.

Årets vårtalare

Årets vårtalare är Ann Holmlid, länsråd i Östergötland och tidigare biträdande universitetsdirektör vid Linköpings universitet, och Anna Wikström, kårordförande i StuFF, Studentkåren för utbildningvetenskap och Filosofisk fakultet vid Linköpings universitet.
Ann Holmlid står i en park
Ann Holmlid, Länsråd

Anna tog i somras sin examen från Politicies kandidat-programmet med inriktning nationalekonomi. Innan dess läste hon en kandidat i journalistik.
Porträttfoto på leende Anna Wikström taget utomhus framför grön växt
Anna Wikström, Kårordförande STUFF

- Att vara kårordförande är ett otroligt varierande, lärorikt och roligt jobb. I mitt uppdrag får jag träffa många olika personer och prata om olika frågor – allt från utbildningskvalitet och LiUs strategiska utveckling till studentliv och nationell studentpolitik. Det är ett jobb som innebär en hel del ansvar, men det är samtidigt riktigt coolt att få representera nästan 18 000 studenter!

I framtiden vill Anna jobba med samhällsfrågor och hennes år i kåren har väckt hennes intresse för utbildningsfrågor och myndighetsvärlden. Som vårtalare kommer hon vara ansiktet utåt för LiUs cirka 40 000 studenter.

- Det är väldigt sällan man får chansen att tala med så fria tyglar, jag kan verkligen välja att ta upp det som känns viktigt för mig och mina medstudenter och det känns superkul. Eftersom världen kan kännas lite hopplös just nu så har jag valt att tala om hopp. Det är en fråga som varit återkommande för kårerna under året och det är en viktig fråga för mig personligen. Vi måste jobba mer med att inge hopp för att vi tillsammans ska orka driva förändring. Det kan hända att det blir lite poesi inkastat också, avslutar Anna.

Stor högtid vid högskolor och universitet

Valborgsmässoafton är en av årets stora högtidsdagar vid flertalet av både Finlands och Sveriges högskolor och universitet. Den 30 april sätter man där på sig studentmössan, eller sommarmössan i de sammanhang där även vinterstudentmössa används. Mösspåtagningen hos oss i Linköping infaller med ett glatt och samfällt ”Hurra!” efter den första sången.

Program valborgsmässoafton 2024

12.30 - Vandra med studentorkestern LiThe Blås musikparad genom stan till deras konsert i Trädgårdsföreningen kl 13.30, varefter de spelar sig upp till Borggården där de avslutar klockan 15.
15:00 - Linköpings Studentsångare hälsar våren välkommen på Borggården utanför Linköpings slott. Här bjuds på traditionella vårsånger, mösspåtagning och vårtal.