17 oktober 2023

Musik vid LiUs blandade kör, Östgöta Kammarkör, gästas av Radiokören som åker på en två år lång jubileumsturné runt Sverige. Anledningen är att Radiokören snart fyller 100 år. Konserten äger rum den 22 oktober i S:t Lars kyrka i Linköping.

Östgöta kammarkör sjunger
Peter Holgersson AB

- Jag har längtat flera månader efter den här produktionen tillsammans med Radiokören. För en amatörkörsångare är det en ära att få stå bredvid de professionella sångarna i Radiokören. Kanske många kan relatera till fotboll, det är som om en fotbollsälskare skulle få spela med landslaget i fotboll, säger Anneli Engevall, som har sjungit i Östgöta Kammarkör i 18 år.

Till Linköping och Östgöta kammarkör tar Radiokören med sig ett spännande och utmanande program med musik av tonsättare som Judith Bingham, Arvo Pärt och Britta Byström. Radiokören bjuder också på ett framförande av Ingvar Lidholms ...a riveder le stelle med text av 1300-talspoeten Dante Alighieri.
Om man fortsätter med fotbollsliknelsen: fotbollslandslaget spelar VM-matcher med endast några dagars mellanrum, trots de krävande insatserna varje match. Så fungerar också Radiokören. De kan med bara några dagars mellanrum sjunga extremt svåra körstycken, med full precision.

- Amatörkörer behöver öva många månader för varje sådan insats och kan ändå inte nå Radiokörens nivå, säger Anneli. Att möta andra körer är alltid roligt. Vi känner alltid sångglädje tillsammans, även om vi har olika bakgrund och nivå. Att sjunga med Radiokören är mer av en ”en gång i livet-händelse” och vi är alla ödmjuka inför detta.

Radiokörens jubileumsturné

Radiokören bildades för snart 100 år sedan, samtidigt med Sveriges Radio. Kören har sin hemmascen i Berwaldhallen och är ett återkommande inslag i Sveriges Radio P2. Även konserten i Linköping spelas in av Sveriges Radio P2. Genom samarbeten med framstående samtida tonsättare har kören ständigt banat väg för ny repertoar, med en körklang som blivit stilbildande för professionella körer över hela världen. Under turnén lyfts körens världsberömda klang fram under ledning av chefsdirigenten, flerfaldigt prisbelönade lettiske körledaren, Kaspars Putniņš.Radiokören sjunger

För att fira sina 100 år kommer Radiokören att under tre år resa runt i Sverige, hålla workshops med lokala körer och till sist landa i en jubileumskonsert i Berwaldhallen hösten 2025. Även i Linköping hålls en workshop dagen innan konserten i S:t Lars kyrka.

Östgöta Kammarkör, en del av Musik vid LiU

Östgöta Kammarkör är en del av Musik vid Linköpings universitet och de 40 sångarna i kören har lång erfarenhet som korister. Ungefär hälften av medlemmarna har högre musikutbildning och musik som yrke.

- Varmt välkomna att dela denna konsert tillsammans med oss i Östgöta Kammarkör. Det blir en verkligt stämningsfull och storslagen konsert när Radiokören kommer till stan! Denna konsert som även är mitt sista samarbete med Östgöta Kammarkör i min roll som director musices vid Linköpings universitet, säger Christina Hörnell som just har börjat som vd och konstnärlig ledare vid Malmö Opera.

Foto Jenny Ahlgren