Det är en gråmulen förmiddag vi ses i AutoMaten i Colonia, studentbostadsområdet som ligger i direkt anslutning till Campus Valla. Här, mitt i det myllrande studentlivet har Edvin Johansson öppnat sin hittills största obemannade matbutik. In tar sig kunderna med BankID och betalar gör de i en självscanningskassa. En bra dag kan det komma så mycket som tusen kunder och de varor som går bäst är gurka, bananer och en hel del mjölk och energidrycker.
Att lära känna varje butiks kundkrets är A och O. Här i Colonia går gurka och energidryck bäst men i butiken i Ekängen är det mjölk och finare köttdetaljer. Foto Charlotte Perhammar Butiken, som har den största omsättningen av alla AutoMatbutiker, är på cirka 330 kvadratmeter och har 2,5 heltidsanställda som plockar och kontrollerar varor. Här finns allt en vanlig butik erbjuder men även ett kök där de anställda kan göra pizza, smörgåsar, sallader och andra maträtter. På sommarhalvåret finns möjlighet för kunder att göra egen kulglass i ett ta-själv-glassland.
– Det finns hur mycket potential som helst här, säger Edvin Johansson.
Idén till den obemannade butiken fick han när han själv läste till civilingenjör i industriell ekonomi, ett program han valde för att få så många öppna utgångar som möjligt. För att finansiera studierna och slippa ta studielån sålde han ägg.
– Jag jobbade extra i ett stall och på gården fanns ett hönseri och en dag slog det mig att jag skulle kunna sälja ägg i samhället där jag bodde. Så jag satte upp ett kylskåp på mammas tomt och startade en äggbod.
Så småningom utvecklade han konceptet till att börja köra hem ägg till folk i stället. Verksamheten gick bra, med runt 3000 prenumeranter över hela Linköping, men tog tid. Tankarna på att öppna en matbutik började gro. Där han bodde, i Ekängen utanför Linköping, fanns ingen men behovet var stort. Det lilla samhället hade vuxit och närmsta matbutik fanns en mil bort. Men traditionella livsmedelsbutiker är sällan lönsamma på landsbygden, mycket på grund av kostnaderna för kassapersonal. Fast om kunderna gjorde allt själva kunde det gå runt.
– Det var bara en tidsfråga innan någon annan skulle öppna en obemannad matbutikskedja och jag tänkte att om jag kan göra det så är det bara att göra det.
Aldrig still. Edvin Johansson är ständigt i rörelse. Det blir många timmar i bilen till de olika butikerna. När han vilar kör han traktor eller rider. Ska en ny butik starta är det ofta han själv som gör markarbeten och snickrar. Foto Charlotte Perhammar
Sagt och gjort. När han fått bygglov snickrade han själv ihop den första butiken. För att lösa inpasseringen tog han hjälp av sin barndomsvän Emil Olsson som nu är delägare i företaget och den som programmerat stora delar av passersystemet och gjort kopplingen mot BankID.
– Han var i Luxemburg och jobbade på Amazon men jag åkte ner och hämtade honom, säger Edvin.
Grundtanken med Automat är att underlätta vardagen för människor och ge fler möjlighet att handla på ställen, som landsbygden, där det annars inte hade funnits någon butik. Foto Charlotte Perhammar Efter det tog det fart. Ett franschisekoncept växte fram och idag finns 35 butiker från Timrå undanför Sundsvall till Kåseberga i Skåne.
– Den i Ekängen driver jag fortfarande själv men den här i Colonia driver min mor och bror. De driver även den i Ebbepark. Butiken i Vallastaden driver min mor. Resten drivs av franchisetagare.
Totalt omsätter kedjan cirka 90 miljoner i dagsläget. Men Edvin sitter inte still för det. Fler aktörer med liknande koncept har dykt upp och nu är målet att bli marknadsledande i Norden. Själva grundidén utvärderas också ständigt. Franchiseverksamheten kommer troligtvis att minska för att ge plats för fler egna butiker, till exempel köpte han nyligen två butiker i Skåne av en franchisetagare.
Vad tycker du kännetecknar en bra entreprenör?
– Att man faktiskt gör något och inte bara snackar.
Själv beskriver han sig som envis och som både en problemlösare och en problemfinnare.
– Ser du inte var problemen ligger är det svårt att göra något åt dem. Det är först när du hittat dem och skalat ner dem som du kan adressera och lösa dem.
Och för att kunna göra det krävs det ett visst mått av fantasi och framåtsyn, menar han. För ju fler problem man kan förutse i förhand desto mer tid kan man spara.
– Jag hade kunnat bygga hela verksamheten på en app och sen efter en tid undrat varför jag inte hade så många kunder. Men jag var trött på att det ska vara olika appar för allting och kände att det var en dålig idé i förhållande till att bara använda BankID som de flesta redan hade. Tror jag sparade fem år på att först slippa göra app-anpassningen och sen behöva göra om allt. Så att kunna se lite in i framtiden är bra.
Vad har du själv för framtidsplaner?
– Fortsätta göra saker jag tycker är kul. Jag vill kunna rida i större utsträckning än vad jag gör i dagsläget och ha en egen hästverksamhet. Jag vill fortsätta utveckla AutoMat till ett bra fundament att bygga vidare på. Kanske förverkligar jag någon ny affärsidé i framtiden. Det finns massor jag funderar på.
Edvin Johansson valde att börja plugga till civilingenjör i industriell ekonomi eftersom det var fritt och hade många olika inriktningar. Men under studietiden startade han AutoMat och verksamheten gick så bra att studierna sattes på paus. Foto Charlotte Perhammar