28 augusti 2024

För andra gången anordnade Institutionen för systemteknik (ISY) en heldagskonferens för sina doktorander – PhD Workshop 2024. Ett lyckat initiativ med fokus på att presentera institutionens forskning.

Bild på prisutdelning.
Fotograf: Simon Höckerbo

Efter att ha valt ett intervall med vartannat år var ISY:s doktorandkonferens åter tillbaka 2024 med sitt fokus på att presentera forskningen vid institutionen. Initiativet startades 2022 av bland annat forskarstudierektor Mark Vesterbacka. Enligt Vesterbacka är konferensen framför allt ett mycket bra tillfälle för nya doktorander att få en djupare insikt i den forskning som bedrivs vid ISY, men även att få dela med sig av sina erfarenheter.

Pris för bästa presentation

Bild på pris för bästa presentation.
Simon Höckerbo
Dagen erbjöd doktoranderna ett bra tillfälle att utveckla sina förmågor att presentera sin forskning på. Tidigare under året hade de som anmält sig erbjudits presentationskurser av seniora forskare vid ISY. Presentationerna hade under konferensen delats in i olika sessions som leddes av chairs. Även dessa chairs var doktorander från ISY och hade i sin tur fått gå kurser i att leda presentationerna från seniora forskare.

Sammanlagt hölls 14 intressanta presentationer från olika avdelningar, men bara en kunde bli vinnaren av årets bästa presentation. Och vinnaren blev Theodor Westny med sin presentation "Diffusion-based generative trajectory forecasting".

Juryns nominering

Årets jury bestod av professor emeritus Robert Forchheimer, ISY, Robert Hägglund, Head of Radio Frequency and Mixed-signal Integrated Circuits vid Ericsson och Robert Malmqvist, Docent/Senior Scientist, FOI, som i sin nominering hade följande att säga:

”Theodor Westnys presentation var en pärla på konferensen, kännetecknad av en tydlig problemformulering och en väl guidad berättelse som gjorde komplex information tillgänglig och engagerande. Han integrerade skickligt tidigare forskning och sina egna bidrag för att berika publikens förståelse och visade prov på sin expertis. Hans interaktiva tillvägagångssätt och vänliga, effektiva svar på frågor förbättrade ytterligare inlärningsupplevelsen för alla inblandade, vilket gjorde hans session till en höjdpunkt på evenemanget.”

Läs mer om forskarutbildning vid ISY