18 oktober 2024

En översikt över forskning och erfarenheter om räddningsinsatser där nya tekniker har använts, eller skulle kunna användas.

Räddningstjänst.
Tillsammans med användarna behöver man undersöka vilka behov räddningstjänsten har. Fotograf: Thor Balkhed

Teknikutvecklingen går fort medan relaterad metodutveckling och utvärdering ligger efter. För effektiv implementering av ny teknik är det viktigt att den fungerar tillsammans med den teknik som används och att nyttan ska kunna utvärderas. Tillsammans med användarna behöver man undersöka vilka behov räddningstjänsten har och att ta fram metoder och modeller för hur den nya tekniken ska införas.

Mindre räddningstjänster har svårt att själva driva sådana större utvecklingsprojekt, men skulle kunna hjälpas av administrativt stöd, till exempel från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Träna AI-modeller

Drönare.
Inom området artificiell intelligens för räddning behövs exempelvis projekt som kan ta fram data av god kvalitet för att träna AI-modeller inom olika räddningssituationer som identifiering av skogsbrand, eller eftersök av person.

Genom att utbilda responspersonal i principerna för maskininlärning kan användbarheten öka och risken för felaktiga resultat och tolkningar minskas.