25 augusti 2020

Martin Singull, biträdande professor vid Matematiska institutionen (MAI), kommer under onsdagen den 26 augusti att stå värd för ett digitalt seminarium som en del i ett initiativ från ett flertal afrikanska universitet.

Martin Singull (i förgrunden) med doktorander som deltar i forskningssamarbetet med Afrika. Bilden är från 2018. Karin Johansson

Från början var Martin Singulls föreläsning planerat till senare i höst, men när den tänkta talaren blev sjuk fick han med kort varsel rycka in lite tidigare.

Syftet med den digitala seminarieserien i matematik är att främja forskningsverksamhet och skapa nya samarbeten mellan de olika universiteten i Afrika. Föreläsarna kommer oftast från Afrika, eller har en stark relation till afrikansk matematik. Organisationsteamet har dock valt att inkludera framstående talare då och då för att främja nätverkande och forskningsutbyte med resten av världen.

Singulls föreläsning har titeln “Supervised learning for repeated measurements using the Growth Curve models”.

– Flera av de doktorander jag handleder inom forskningssamarbetet med Afrika och Asien arbetar med de här modellerna. Jag kommer att genom exempel försöka förklara vad deras arbete går ut på, berättar Singull.

Seminariet sänds live på Youtube och går att se den 26 augusti från klockan 14.00 svensk tid. För mer information och länk till seminariet besök Africa Mathematics Seminar.

Uppdatering 27/8: Nu går seminariet i repris på Youtube nedan.

Relaterat innehåll