Tillsammans med sin bror driver han Kvarngården, där hållbarhet och innovation går hand i hand. Biogasen som ska bli fordonsgas säljs till egna bolaget Vessige biogas via en rågasledning. Därifrån säljs den direkt via det svenska transmissionsnätet till energibolaget ST1. Och via en egen, publik tankstation. Den används av ett hundratal kunder, främst transportbolag och tyngre fordon.
− Visst är det en del förbipasserande större fordon och även privatbilar, men de flesta är våra stamkunder, säger Lars Paulson.
Först ut med gastraktor
Kvarngården blev först i Sverige med att köpa en gasdriven traktor. I dag finns tre traktorer på gården, en tung lastbil, fyra VW Caddy och flera privata bilar. Alla drivs med biogas. Traktorerna är inte de största på marknaden, men räcker till mycket av det dagliga arbetet.
− Vi har kunnat ersätta 50–60 kubikmeter diesel per år med biogas. Det har även inspirerat andra i närområdet att också satsa på en gastraktor, säger Lars Paulson.
Batterier
− Elen används till gården och i biogasanläggningen, överskottet går ut på nätet. Vi har också batterier som vi vill kunna använda för att kunna kapa effekttopparna när förbrukningen är som störst, berättar Lars Paulson.
Efter processen värmeväxlas rötresten ner i temperatur för att avstanna metanproduktionen och ta vara på värmen. Sedan separeras fiber ur rötresten. Dessa värmebehandlas och blir därefter till strö- och jordförbättringsmedel.
Vi behöver inte vara helt
beroende av fossilt bränsle
Drivkraften bakom satsningen är tydlig: Ett starkt entreprenörskap som möter viljan att göra skillnad.
− Dels för att det går, dels för att det är roligt att producera något som går direkt till verksamheten. Det handlar också om miljön och självförsörjning. Vi behöver inte vara helt beroende av fossilt bränsle, säger Lars Paulson.