02 september 2021

Det går snabbt uppåt för Linköpings universitet på de globala rankningarna. I en ny rankning hamnar LiU på plats 283 bland världens universitet – ett lyft med över hundra platser jämfört med ifjol.

Två LiU-flaggor mot en blå himmel.
LiU lyfter rejält i en rankning över världens främsta universitet. Anna Nilsen

Den aktuella rankningen är genomförd av brittiska Times Higher Education och räknas som en av de mest betydelsefulla globala rankningarna. Granskningen gäller såväl forskning som undervisning, och LiU går framåt över hela fältet. Några parametrar sticker särskilt ut, som att LiU-forskare är flitiga med att publicera sig i vetenskapliga tidskrifter och även ofta citeras av forskarkollegor världen över. Likaså ligger LiU högt när det gäller samarbeten med näringslivet.

Det är andra gången på kort tid som LiU tar ett stort kliv uppåt på rankningslistorna. I början av juni hände detsamma på QS World University Rankings, en annan av de tre dominerande rankningslistorna i världen.

– Fantastiskt roligt att vi än en gång får glädja oss över att LiU tar ett stort steg på rankningen av universiteten världen över. Det finns självklart olika uppfattningar om värdet av rankningslistor och de säger inte allt, men de är här för att stanna och har internationellt väldigt stor betydelse, inte minst bland presumtiva studenter och unga forskare. På kort tid har två av de tyngsta rankningarna oberoende av varandra visat att det som vi åstadkommer inom forskning och utbildning håller hög kvalitet och att det uppmärksammas i världen, kommenterar rektor Jan-Ingvar Jönsson.

Listan domineras av amerikanska universitet, som tar åtta av de tio topplatserna. Men allra högst hamnar brittiska Oxford University, följt av amerikanska California Institute of Technology, Harvard University och Stanford University. Bland svenska lärosäten ligger Karolinska Institutet högst på plats 39.

Totalt finns över 20.000 lärosäten i världen. Det är dock enbart de främsta universiteten som bedöms i Times Higher-rankningen. I år har 1661 lärosäten i 99 länder analyserats.

(Texten har uppdaterats 2021-09-03)