- Att pitcha sina idéer på det här sättet inför publik blir skarpt läge för studenterna och de får även möjlighet att träffa personer från ESBR-nätverket som skulle kunna hjälpa dem i framtiden, säger Cia Lundvall.
Smarta lösningar
Hon är facilitator på den tvärdisciplinära projektkursen InGenious, som ger åtta högskolepoäng och sträcker sig över en termin. Under kursen används utmaningsdrivet lärande, så kallad challange-based learning, vilket innebär att grupperna arbetar med riktiga utmaningar från externa aktörer. Vårens studenter hade utmaningar från Oskarshamns och Österbymos kommuner att försöka hitta smarta och hållbara lösningar på. Varje kurs avslutas med att studentgrupperna pitchar sina lösningar – och den här gången blev det inför en annorlunda publik.
En publik som bestod av ambassadörer från East Sweden Business Region. ESBR är ett regionalt nätverk med ett 50-tal aktörer där bland annat LiU, Region Östergötland, Almi, Lead, Nyföretagarcentrum, Linköping och Norrköping Science Parks ingår.Cia Lundvall och Charlotte Norrman på scen. Foto Magnus Johansson
- Studenterna lägger ner väldigt mycket energi och arbete på sina pitchar. Kul att de får göra det inför publik på det här sättet. Många av de som gått InGenious vittnar om att det är en kurs de har stor nytta av och bär med sig länge, säger Charlotte Norrman, kursansvarig för InGenious.
Som Draknästet
Eventet, som arrangerades i Zenithuset på Campus Valla, gick under namnet ”Lite som Draknästet fast ändå inte” – en rubrik som blinkar åt tv-programmet Draknästet där innovatörer söker kapital och stöd från olika investerare.
Under eftermiddagens andra del klev Student Innovation by LiU in på scenen. En ny satsning vid Linköpings universitet som funnits i drygt ett år. Till Student Innovation by LiU kan studenter vända sig med sin innovationsidé för att få stöd och komma framåt i processen.
- Alla studenter kan komma till oss med sin idé. Det gäller oavsett om man haft idén i en dag, i tre år, arbetat med den i en kurs eller bara klurat på den hemma. Vi fungerar som ett stödsystem för att hjälpa studenterna att utveckla sin idé, nätverka med rätt personer och göra dem redo för nästa steg, säger Oliwer Schultz på Student Innovation by LiU.
Stanford-metodik
När studenter kopplade till Student Innovation by LiU visade upp sina innovationer, som var allt från inbrottssäkra cykelförråd till en ny marknadsplats för gör-det-själv-produkter, fick publiken från ESBR-nätverket komma med feedback genom den så kallade VCF-metoden (Value Creation Forum). En metodik för feedback som föddes på Stanford University och som används i flera entreprenörskurser på LiU. Det handlar kort sammanfattat om att åhörarna tar på sig kepsar och glasögon med olika färger som representerar olika perspektiv utifrån vilka pitcharna kommenteras på ett konstruktivt och hjälpsamt sätt. Simon Boiertz och Oliwer Schultz från Student Innovation by LiU gillade upplägget. Foto Magnus Johansson
- VFC är ett bra sätt för att ge strukturell feedback. Vi jobbar mycket med erfarenhetsbaserat lärande, studenterna ska lära sig hur det är att vara i entreprenörernas kläder och inte bara läsa om vad entreprenörer gör. På så vis får studenterna med sig erfarenheter och färdigheter kring idékvalificering som de kan använda i sina kommande arbetsliv, säger Charlotte Norrman.
Efter pitcharna diskuterade ambassadörerna gruppvis på vilket sätt det regionala nätverket skulle kunna stötta studenterna och vad de måste tänka på om de ska fortsatta utveckla idéerna.
- Det här var första gången vi slog ihop olika typer av samverkansträffar på det här sättet och vi hoppas att det kan blir fler gånger framöver. Det vore särskilt värdefullt för studenterna som har kontakt med Student Innovation by LiU, säger Cia Lundvall.
Läs mer om Student Innovation by LiU
Läs mer om East Sweden Business Region