16 juni 2020

Under normala omständigheter hade kursen kulminerat i en presentation med tillhörande nätverksträff och firande i Silicon Valley, USA. I stället fick en innovativ och kreativ digital lösning snabbt planeras och ersätta. "Det bästa event som vi haft" tycker Marie Bengtsson, som varit med som lärare och organisatör.

Skärmbild från presentationen som studenterna i Team Bosch gjorde.
Skärmbild från presentationen som studenterna i Team Bosch gjort i form av en nyhetssändning från framtiden.

Nio LiU-studenter deltog i år i kursen Design thinking And Multidisciplinary Development projects (DAMD) i två av de totalt 33 projektgrupperna. Kursen är en del i ett nätverk som startades vid Stanford University men har växt rejält och omfattar i dagsläget 25 företag och organisationer samt 26 universitet från Syd- och Nordamerika, Europa, Asien och Oceanien.

Projekt knutna till företag

Team Bosch vid en presentation de gjorde i Karlsruhe i mars 2020.Team Bosch vid en presentation de gjorde i Karlsruhe i mars 2020.

Den ena gruppen LiU-studenter ingick i Team Bosch och gjorde sitt projekt om framtidens bilverkstad i samverkan med företaget Bosch och studenter från Karlsruhe. Resultatet blev en digital plattform som samlar in data från bilen och förmedlar den vidare samt underlättar samarbetet mellan bilägare och mobila bilmekaniker.

Den andra gruppen studenter i Team DigitalFilm Tree arbetade med Hollywoodbaserade företaget DigitalFilm Tree och studenter från Stanford. Deras projekt handlar om medicinska bilder i 2D och 3D som via en digital plattform ska underlätta samarbetet och kontakten mellan radiologer, kirurger och patienter.

Utvärderar prototyper

Studenterna i Team DigitalFilm Tree står på scenen vid en presentation på Stanford i december 2019.Studenterna i Team DigitalFilm Tree vid en presentation på Stanford i december 2019.

Metoden som studenterna arbetar med är komplex och eftertraktad hos företagen. Under arbetets gång har studenterna lagt mycket energi på att förstå sig på användarna, något som resulterat i massor av prototyper. Materialet med både lyckade och mindre lyckade prototyper är väldigt intressant för företagen, så att de inte behöver testa och göra samma upptäckt själva.

– Här lär sig studenterna att gräva i problemet. Eftersom det inte är definierat från början så lägger vi kanske sex av nio månader på att förstå problemet kan man säga, berättar Marie Bengtsson, universitetslektor vid IEI och lärare på kursen.

Att grupperna med LiU studenter byggde någon form av digital plattform visade sig vara ett lyckodrag när Coronapandemin slog till världen över.

– Det blev tuffare för de grupper som hade ett fysiskt bygge att göra. De kunde helt plötsligt inte träffas eller få tillgång till sina verktyg då de inte kunde gå till universitetet på grund av restriktioner.

När det den 15 april kom besked om att en fysisk presentation av projekten inte längre var möjlig, påbörjades ett stort arbete för att koordinera och arrangera en digital lösning till den 5 juni.

– Det har varit en utmaning att få det att fungera mellan alla 26 universitet, säger Bengtsson.

Digitala presentationer

Arbetet resulterade i en världsomspännande konferens via SUGAR networks plattform, där studenterna i Bosch-gruppen kunde presentera resultatet av det nio månader långa designsamarbetet för storpublik. Den digitala plattformen innehöll både scen, monter för respektive grupp, mingel samt underhållning efteråt.

– Det bästa event vi haft. Kanske inte det trevligaste eller mest sociala då spontana möten saknades, men det här har tvingat oss att tänka helt nytt kring allt ifrån hur man gör presentationer till hur man samarbetar inom grupperna.

För gruppen som samarbetade med Digital film Tree, hölls presentationen via Zoom och en hemsida med länkar till varje projekt.

– Med tanke på omständigheterna har de lyckats fantastiskt bra. Det finns ett driv och en vilja bland våra studenter att göra bra ifrån sig även när omständigheterna förändras, de gjorde därför bra mycket mer än bara ”överlevde”. Det är kul att se att våra LiU-studenter håller mycket hög kvalitet även när de ställs bredvid studenter från tex Stanford och andra högt rankade universitet.

Nu återstår för studenterna att hålla en presentation på respektive företag i slutet av juni, då materialet från projekten ska lämnas över.