30 juni 2022

Forskare från Linköpings universitet deltar i flera punkter på årets Almedalsvecka där allt från jämlik vård till klimatförändringar och våld mot barn diskuteras. Almedalsveckan inleds den 3 juli och avslutas den 7 juli.

Visbys historiska stadskärna.
Från den 3 juli fylls Visbys gator av politiker, forskare, företagare och allmänhet då Almedalsveckan går av stapeln efter två års frånvaro. onfilm

Traditionsenligt är Almedalsveckan tillbaka i Visby efter två år med covidpandemi och digitala lösningar. Mellan den 3 och 7 juli avhandlas samhällets stora frågor mellan aktörer inom offentlig, privat och ideell sektor tillsammans med politiska företrädare och media.

Forskare från Linköpings universitet deltar i flera seminarier, föreläsningar och paneler. En av forskarna är Mattias Lindahl, professor i produktrelaterat miljöarbete vid Linköpings universitet och programchef för Mistra Rees. Mattias Lindahl.Mattias Lindahl, professor vid Linköpings universitet och programchef för Mistra Rees. Foto Magnus Johansson Han menar att Almedalsveckan ger möjligheten att känna av trender i samhället och att identifiera nya forskningsbehov och potentiella intressanta samarbeten.

– Det är en unik möjlighet att under ett antal dagar, i planerade och spontana möten, på en liten plats med korta avstånd träffa beslutsfattare, opinionsbildare, forskare, allmänheten mm som du annars inte kan göra lika effektivt då de inte är samlade på detta sätt. Det ger oss en möjlighet att effektivt, genom seminarier och dialoger sprida vår kunskap till de som kan ha nytta av den, säger Mathias Lindahl.

Kvinna i studiomiljö, diskuterar med en annan kvinna som sitter med via länk, och syns på en tv-skärm.Sandra Skoog utredare och programansvarig vid Barnafrid. Foto Ulrik Svedin Även det nationella centret för kunskap om våld mot barn vid Linköpings universitet – Barnafrid – kommer delta på Almedalsveckan. Där är Sandra Skoog, utredare och programansvarig. Enligt henne är Almedalsveckan en möjlighet att nå ut brett:

– För oss handlar det om att sätta Barnafrid, som är en ganska ung organisation, på kartan. Vi vill att Barnafrid ska vara förstahandsvalet när yrkesverksamma söker evidensbaserad kunskap om våld mot barn. Genom att finnas på Barnrättstorget tillsammans med andra stora barnrättsorganisationer når Barnafrid och LiU ut både brett och till politiken, säger Sandra Skoog.

Hela programmet

Fler forskare från Linköpings universitet inom bland annat medicin, psykologi och transporter deltar i Almedalsveckan. Hela programmet och alla deltagare finns här: Program Almedalsveckan