20 april 2022

2015 var hon ordförande i styrelsen för Linköpings universitet och beslutade om bygget av Studenthuset. Nu är Anna Ekström (S) utbildningsminister och imponerad av jättehuset på Campus Valla.
- Magnifikt! Ritningarna var häftiga, men att se det i verkligheten var mycket häftigare.

Personer står och samtalar.
Utsikten från plan sju var storartad, tyckte utbildningsminister Anna Ekström som var med och beslutade om att bygga Studenthuset. Anna Nilsen
Anna Ekström var ordförande i styrelsen för Linköpings universitet från 2013 till september 2016, då hon lämnade för att bli ny gymnasie- och kunskapslyftsminister. Under den perioden togs beslutet om det drygt 16 000 kvadratmeter stora bygget på Campus Valla som stod klart 2019.

Första besöket

I dag är Anna Ekström utbildningsminister och besökte nu Studenthuset för första gången. Efter en rundvandring i huset var hon imponerad när hon stod uppe på plan sju och kikade ut.

- Huset är superfint och det ser mycket större ut på håll än vad jag hade trott. Samtidigt var känslan, när man vandrade runt här inuti, att det var mindre. Det gav en hemtrevlig känsla, jag förstår att studenterna trivs här, säger Anna Ekström.

Hon minns att det var en väldigt god samverkan mellan alla inblandade under hela resan.
- Studenterna drev det här väldigt hårt och jag är väldigt stolt att det blev det här resultatet. Linköpings universitet har, av tradition, väldigt framsynta studenter och studentkårer som driver universitetet framåt. Det syns i det här huset.

Vad är det som sticker ut med Studenthuset?
- Att det är ett hus med studenterna i centrum. Skälet till att man har ett universitet är för att det finns studenter som behöver en utbildning. Linköping är ett av få ställen i Sverige där man byggt det centrala huset för hela universitetet runt studenternas behov och inte för administrationens, forskarnas eller lärarnas behov. Det tycker jag är jättebra.

Skulder att ta igen

Innan rundvandringen samtalade Anna Ekström i kafé Byttan med ordförandena för LiU:s tre studentkårer. Kårerna hann, på den relativt korta stunden, att lyfta en hel del frågor från studenter till utbildningsministern. Mycket kretsade kring efterdyningarna av pandemin. Personer sitter och fikar och pratar.Anna Ekström hann med ett samtal med LiU:s tre kårordföranden. Här närmast Linus Ohlsson, Consensus, och Simon Ågren, StuFF. Foto Anna Nilsen

- Vi har en del skulder att ta igen framöver och vi pratade om att det var väldigt tufft socialt för många studenter under pandemin. Vi pratade även om att studenter som varit sjuka och missat en terminstentamen nu är oroliga att det påverkar deras studiebidrag.

- Det har inte blivit några sådana stormar än, men om vi får rapporter om att studenter skulle bli återbetalningsskyldiga i framtiden skulle vi höra av oss till utbildningsministern, säger Linus Ohlsson, ordförande i Consensus.

Stärka yrkesutbildningen

Anna Ekström inledde eftermiddagen på Campus Valla med ett besök på avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL).

- Vi pratade om hur vi ska se till att ska se till att vuxenutbildning genomförs med hög kvalité med de styrmedel som finns och förstås hur man ska stärka intresset för yrkesutbildningarna och för yrkeslärarutbildningarna. Jag fick mycket tankar hur man bättre kan anpassa yrkeslärarutbildningen efter studenternas bakgrund.

- På avdelningen finns en unik forskningsmiljö och jag fick träffa en forskarstuderande på den nya forskarskolan som jag tog initiativ till, vilket var väldigt roligt, säger Anna Ekström.

Utbildningsministerns besök på LiU avslutades med ett samtal med universitetsledningen om bland annat digitalisering och infrastruktur.

FAKTARUTA

Namn: Anna Ekström
Född: 1959
Yrke: Utbildningsminister sedan 2019
Karriär i korthet: Jurist och socialdemokratisk politiker. Ordförande i Saco, generaldirektör för Skolverket 2011-2016, gymnasie- och kunskapslyftsminister 2016-2019. Ordförande i styrelsen för Linköpings universitet 2013-2016.
Aktuell: Besökte LiU och bland annat Studenthuset som hon var med och beslutade om under sin tid som styrelseordförande.
Personer vandrar högst uppe i Studenthuset.Utbildningsminister Anna Ekström blir intervjuad under rundvandringen i Studenthuset tillsammans med LiU:s rektor Jan-Ingvar Jönsson Foto Anna Nilsen