06 mars 2023

Viveka Adelswärds egen doktorandtid är inspirationen när hon donerar fyra miljoner kronor till Linköpings universitet. Målet är att i liten skala återskapa en miljö och en stämning hon själv upplevt men som kanske lite gått förlorad med åren i och med att universitetet vuxit.

Professor emerita Viveka Adelswärd.
Professor emerita, Viveka Adelswärd, donerar fyra miljoner till LiU. Kristina Lyngenberg

–Det var en fantastisk rolig tid i början av 70-talet då man byggde upp ett kommande universitet. Det var väldigt litet och vi kände alla varandra, minns Viveka Adelswärd som numera är professor emerita i samtalsforskning.

Hon kom till dåvarande Linköpings högskola som student i nordiska språk. Då gick bara teknologerna ute på det blåsiga fältet vid Valla. Språkstudenterna höll till inne i stan.
Efter studierna undervisade hon på högskolan som snart blev universitet. Hon blev så småningom doktorand vid tema K som från ett tvärvetenskapligt perspektiv skulle studera mänsklig kommunikation. En tid som hon beskriver med stor inlevelse och entusiasm. Man umgicks nära med andra doktorander inom olika ämnen och lärarna var aldrig långt borta.

–Det var den stora fördelen med en sådan här blandad grupp. Diskussionerna blev levande och äkta.

Vill återskapa tvärvetenskaplig miljö

Gruppbild på doktoranderDet första kunskapsinternat genomfördes på prov i Åtvidaberg 2022.Upplevelsen av en tvärvetenskaplig miljö har inspirerat henne när hon nu donerar fyra miljoner kronor till Linköpings universitet. Pengarna ska användas till årliga kunskapsinternat på temat kommunikation. Där ska doktorander inom humaniora och samhällsvetenskap kunna träffas för att diskutera sin forskning och hur den kan få betydelse för andra. Till internatet ska även erfarna forskare – gärna också utländska – bjudas in för att hålla föredrag.

–Jag har fått uppfattningen att många doktorander inom de ämnen som ligger mig varmt om hjärtat är rätt ensamma, säger Viveka Adelswärd, som hoppas att internatet ska bidra till att råda bot på det.

Det första kunskapsinternatet genomfördes på prov redan sommaren 2022 med lyckat resultat. Tanken är att det nu ska återkomma under fem år eller så länge pengarna räcker.

Jubileumsstiftelsen siktar högt

Viveka Adelswärd har valt att ge donationen via Linköpings universitets Jubileumsstiftelse, vars uppdrag är att stötta universitetets breda kärnverksamhet. Den är utformad för att givare ska kunna ge pengar till ett särskilt ändamål vid LiU utan att behöva skapa en egen stiftelse. Hon tycker det är skönt att själv slippa hantera det praktiska.

–Jag vill känna att jag är fri. Jag vill glädja mig åt att det går bra men vill inte lägga mig i.

LiU har en ambition att Jubileumsstiftelsen ska växa. Förhoppningen är att intresset för att donera ska öka i samband med LiU:s 50-årsfirande 2025.

Viveka Adelswärd tycker att fler som kan och vill ska göra som hon. I USA är det mycket vanligare att den som lyckats i livet också ger tillbaka till samhället och många donerar till universitet, säger hon.

–Har man en idé ska man se till att den blir förverkligad. Finns det något roligare än att hjälpa andra att utveckla sig?

Fotografi av Kristina Lyngenberg

Kristina Lyngenberg

Fundraiser

LiU Donation