08 augusti 2024

LiU-forskare har tillsammans med Volvo Cars och Fraunhofer Chalmers Center för industrimatematik utvecklat ett digitalt verktyg. Med en algoritm kan det spara 10 000-tals arbetstimmar vid design och montering av elektronik i bilarna.

Manliga forskare vid dator i laboratorium
Johan Ölvander, professor och projektledare, Johan Persson, datautvecklare, och Anton Wiberg, postdoc Fotograf: Ulrik Svedin

Att mängden elektronik ökar i elfordon är kanske ingen överraskning. Nya bilar har till exempel fler sensorer. För biltillverkarna innebär det att ännu fler kablar måste monteras i bilarna. Och någon måste göra det jobbet.

Manliga forskare vid dator i laboratorium
Fotograf: Ulrik Svedin
− Det gäller att beräkna var en kabeldragning bäst kan göras för att hålla länge och för att inte riskera att ligga emot något annat och så vidare. Men det ska också vara möjligt för en montör, eller en robot, att faktiskt nå den platsen i bilen, säger Anton Wiberg, postdoc inom produktrealisering vid Linköpings universitet.

Stora kostnader

Mängden kablar kan öka kostnader på flera sätt. Dels eftersom kablar innebär högre materialkostnad och vikt, dels eftersom felaktig dragning blir väldigt kostsam.

− Som det har varit, lite grovt förklarat, så har man först bestämt komponenternas bästa positioner i bilen, sedan har man dragit kablar emellan dem. Men upptäcker man då att en kabeldragning inte fungerar, kanske på grund av värme eller friktion, så måste ganska mycket göras om. Då krävs nya beräkningar, förklarar Anton Wiberg.

LiU-forskarna har vid sidan av de program som Volvo Cars redan använder, utvecklat ett verktyg som kan beräkna flera parametrar samtidigt.

Manliga forskare vid dator i laboratorium

− Vi kan ta med både placeringar av komponenter, kabeldragning och viktiga faktorer i monteringen som ergonomi, säger Olle Vidner, teknisk licentiat som forskat inom projektet.

Montörerna tas med i beräkningar

Alla moment i tillverkningen måste optimeras. Därför är det viktigt att tidigt i processen veta om montörerna enkelt kommer åt platsen för att montera en kabel. Det måste också kunna ske på ett sätt som inte ger förslitningsskador.

Manliga forskare vid dator i laboratorium
Fotograf: Ulrik Svedin
− I det här verktyget kan vi lägga till montörerna, både manliga och kvinnliga, och till exempel se vad som är bäst för en person med en viss längd. När vi sedan har alla förutsättningar på plats så kan programmet optimera en lösning tillsammans med en kostnadsberäkning, säger Johan Ölvander, professor och projektledare.

Potential

Programmet har ännu inte tillämpats på kommande bilmodeller, men har verifierats på redan befintliga. Till exempel Volvo XC90. LiU-forskarna är nu färdiga med utvecklingen, och har levererat verktyg och rapport till Volvo Cars och finansiären Vinnova. Johan Ölvander noterar särskilt att det finns potential i programvaran som utvecklats.

− Volvo Cars är hittills nöjda med vad de har sett. Resultaten tyder på att det går att spara både arbetstimmar och att skapa en säkrare arbetsplats på det här sättet, säger Johan Ölvander.

Kontakt

Relaterat innehåll

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

LiU-forskare letar lösningar för lantbrukets klimatomställning

Att ställa om lantbruket för att minska klimat- och miljöpåverkan kan kosta pengar. Men det finns för lite data att ta välgrundade beslut på - både för banker och bönder. I ett nytt projekt vill forskare vid LiU hitta lösningar.

Två personer sitter och studerar

LiU startar nytt internationellt civilekonomprogram

Linköpings universitet gör om det internationella civilekonomprogrammet. Programmet, som blir det enda i sitt slag i Sverige, startar hösten 2026 med en tydlig internationell profil och med obligatoriska utlandsstudier under utbildningen.

En mini-modell av en hjärna gjord av gelé.

Stora donationer till nydanande behandling mot parkinson

Stiftelsen Promobilia har donerat 30 miljoner kronor till LiU för ett forskningsprojekt där organisk elektronik ska användas för att behandla Parkinsons sjukdom. Även Stiftelsen för Parkinsonforskning har donerat 5 miljoner kronor till ändamålet.