03 november 2016

Fyra forskare vid institutionen för beteendevetenskap och lärande tilldelas sammanlagt 22,3 miljoner av Vetenskapsrådet.

Störst bidrag, drygt 7,3 miljoner kronor, får professor Stefan Samuelsson för sitt projekt om varför ungdomar med utvecklingsstörning är svaga läsare. Stefan Samuelsson ska göra en jämförelse av person- och miljöfaktorer som predicerar läsförmåga.

Rickard Östergren, junior universitetslektor, tilldelas drygt 5,6 miljoner kronor för sitt projekt "Specialpedagogiska undervisningsinsatser för deklarativ kunskap i matematik".

Michael Rosander, universitetslektor, ska undersöka "Cooperative learning" inom primärvården. Han kommer att göra en interventionsstudie med barnsjuksköterskor som ledare för föräldragrupper i en randomiserad, kontrollerad studie. Han tilldelas drygt 5 miljoner kronor.

Henrik Nordvall, universitetslektor, tilldelas för sitt projekt "Partiskolningens didaktik" 4,5 miljoner kronor.

Bidragen kommer att delas ut under en fyraårsperiod.


Bild: På bilden syns Stefan Samuelsson. Fotograf: Göran Billeson

Nyheter från LiU

Florian Trybel

Samarbetet tänjer på fysikens gränser

Teoretikern Florian Trybel har en central roll i skapandet av nya material. Tillsammans med sin kollega inom experimentell forskning i Skottland siktar han på att utöka möjligheterna för material i extrema förhållanden.

Ung kvinna öppnar en dörr

Från teori till terapi

På Psykologmottagningen vid LiU får studenter på psykologprogrammet chans att göra skillnad på riktigt. Utöver en unik möjlighet att omsätta teori i praktik hjälper de patienter med allt från stresshantering, sömnbesvär, nedstämdhet, oro och fobier.

Kaiqian Wang.

Upptäckt om smärtsignalering kan bidra till bättre behandling

LiU-forskare har ringat in den exakta platsen på ett specifikt protein som finjusterar smärtsignalers styrka. Kunskapen kan användas för att utveckla läkemedel mot kronisk smärta som är mer effektiva och har färre biverkningar.

Närliggande forskning