Forskarutbildningen vid Institutionen för datavetenskap, IDA, är organiserad på ett ämnesövergripande sätt och gemensam för hela institutionen.

Huvudprincipen är att varje forskarstuderande genomför sitt avhandlingsarbete inom det laboratorium (d.v.s. forskningsgrupp) till vilket han eller hon hör, och att kursdelen av forskarutbildningen skall bestå av ett antal kurser tagna från institutionens hela utbud av forskarutbildningskurser, inklusive magisterkurser och i lämplig utsträckning även från kurser vid andra institutioner. Inom institutionen ryms dels forskarutbildning inom dess kärnämnen på teknisk fakultet (datalogi, datorsystem), dels också forskarutbildning inom ett ökande antal tvärvetenskapliga områden där datalogi eller datorsystem ingår som en del.

Uppdelningen på flera forskarutbildningsämnen med egna studieplaner avspeglar dels de möjliga inriktningarna av studierna och avhandlingsarbetet, dels också de variationer i sammansättningen av förkunskaperna som dessa tvärvetenskapliga områden motiverar. Den för IDA gemensamma forskarutbildningen administreras av en studierektor för forskarutbildningen och ett forskarutbildningskansli. En omfattande del av forskarutbildningen bedrivs inom ramen för ett antal forskarskolor.

Institutionen för datavetenskap tillhandahåller forskarutbildning inom följande områden:

Doktorandanställning

Doktorandanställningar vid IDA utannonseras på sidan för lediga tjänster. Notera att vissa tjänster kan finnas utannonserade enbart på antingen de svenska eller engelska sidorna!

Mer information

Kontakta vår forskarstudierektor, Zebo Peng, e-post forskarstudierektor@ida.liu.se, om du vill ha information om innehållet i institutionens olika forskningsområden.

Kontakta vår forskarutbildningssamordnare, Anne Moe, anne.moe@liu.se, för information om forskarutbildningen.

För allmän information om forskarutbildningen och om hur det är att vara doktorand, se sidan om forskarutbildning vid Linköpings universitet.

Forskarutbildningsämnen vid IDA

Forskarskolorna CUGS och Just Transitions

Forskarskolor kopplade till WASP och ELLIIT

Aktuella avhandlingar

Licentiatseminarium i Statistik: Woodrow Hao Chi Kiang

Woodrow Hao Chi Kiang vid Institutionen för datavetenskap (IDA) försvarar sin licentiatavhandling med titeln "Uncertainty Estimation in Models of Multivariate Trait Evolution on Given Phylogenies". Huvudhandledare: Krzysztof Bartoszek, bitr professor, IDA. Opponent: Fredrik Ronquist, professor, Naturhistoriska riksmuseet. Ordförande för seminariet: Dietrich von Rosen, gästprofessor, MAI, LiU. Seminariet är öppet för allmänheten och hålls på engelska.

Börjar 23 april 2024 kl. 10.15
Slutar 23 april 2024 kl. 13.00
Plats Ada Lovelace, Hus B, ingång 27, Campus Valla
Kontakt Anne Moe

2024

Fredrik Präntare (2024) Dividing the Indivisible: Algorithms, Empirical Advances, and Complexity Results for Value-Maximizing Combinatorial Assignment Problems
Jenny Kunz (2024) Understanding Large Language Models: Towards Rigorous and Targeted Interpretability Using Probing Classifiers and Self-Rationalisation
Woodrow Hao Chi Kiang (2024) Osäkerhetsuppskattning i modeller av multivariat dragevolution på givna fylogenier
Sijin Cheng (2024) Query Processing over Heterogeneous Federations of Graph Data

2023

Filip Strömbäck (2023) Teaching and Learning Concurrent Programming in the Shared Memory Model
Mariusz Wzorek (2023) Selected Functionalities for Autonomous Intelligent Systems in Public Safety Scenarios
Johan Källström (2023) Reinforcement Learning for Improved Utility of Simulation-Based Training
Alachew Mengist (2023) Model‐Based Tool Integration and Ontology‐Driven Traceability in Model‐Based Development Environments
Fiona Lambe (2023) Devising Capabilities: Service Design for Development Interventions
Héctor Rodriguez Déniz (2023) Bayesianska modeller för spatiotemporal data från transportnätverk

Doktorandanställningar vid IDA

Föreställer E-huset på Campus Valla.
Institutionen för datavetenskap Fotograf Jonas Järmen

Se våra lediga doktorandjobb! Ansök idag!

Läs mer om forskarutbildning vid LiU

Om institutionen