Programvara och system (SAS)

Programvara och system är en avdelning vid Institutionen för datavetenskap för forskning och utbildning inom programvaruteknik och datorsystem.   

En person sitter framför en datorskärm och hanterar en golvrobot Foto Jonas Järmen Forskning och utbildning bedrivs inom följande delområden:

  • Programvaruteknik
  • Programmeringsmodeller och programmeringssystem
  • Modellering och simulering av programvara och system
  • Systemprogramvara
  • Inbyggda/cyberfysiska programvaru- och hårdvarusystem
  • Datorsystemteknik
  • Parallella och distribuerade programvara och system
  • Realtidssystem och systemtillförlitlighet
  • Verifiering och testning av programvara och system

Forskning

Forskningen omfattar både grundforskning och projekt i samarbete med industrin - projekt bedrivs eller har bedrivits i samarbete med ABB Robotics, ABB Industrial Systems, Ericsson Softlab AB, Ericsson Radio Systems, Ericsson Telecom, SKF, Saab, Saab Dynamics, Saab Combitech och flera andra företag.

Händer på en laptops tangentbord, i bakgrunden ett kretskort Foto Jonas Järmen Dessutom inkluderar forskningen vid avdelningen flera open-source systemutvecklingsprojekt, såsom OpenModelica ramverket för objektorienterat ekvationsbaserat modellering och simulering av cyberfysiska system, och högnivåprogrammeringsramverket SkePU för heterogena parallella system.

Nio professorer, åtta docenter/lektorer och flera postdocs är involverade i forskningen tillsammans med omkring 25 doktorander.

Studenter lyssnar på lärare som pekar mot ett exempel på en stor skärm. Foto Jonas Järmen



SaS seminarieserie
 är en kontinuerlig serie av öppna seminarier inom SaS-forskningsområden.




Avdelningens forskning bedrivs inom tre enheter

Inbyggda system (ESLAB)

Co-design och design for testbarhet av inbyggda/cyberfysiska programvaru- och hårdvarusystem, samt formala metoder för inbyggda system.

Programmeringssystem (PELAB)
Verktyg och arkitekturer för programvaruteknik, storskalig programvaruteknik, modell-baserad programvaruutveckling, programspråk och programmeringssystem, inklusive kompilatorer, debugger, testverktyg, och verktyg för programmering av parallella, distribuerade och realtidssystem.

Realtidssystem (RTSLAB)
Pålitliga system och nätverk inklusive tillförlitlighet, säkerhet och informationssäkerhet, resurseffektivitet med avseende på beräkningskapacitet, minne, bandbredd, och energi.

Utbildning

Avdelningen ansvarar för en betydande del av institutionens omfattande grundutbildningsverksamhet, med ungefär 70 grundutbildningskurser per år på grundläggande och avancerad nivå, samt uppdragsutbildningskurser och handledning av examensarbeten. Dessutom ger forskarna ett antal kurser inom forskarutbildningen varje år.Grupp av studenter som arbetar vid datorer. Foto Jonas Järmen

Grundutbildningen vid avdelningen bedrivs gemensamt av forskarna och av undervisningsgruppen för programmering och programmeringens didaktik (UPP-lärargruppen), som består av omkring tio universitetsadjunkter/tekniker och många amanuenser. UPP-lärargruppen ansvarar för  merparten av avdelningens grundläggande kurser i programmering, datastrukturer och algoritmer samt även en del mer avancerade kurser inom olika områden.

Forskarutbildning bedrivs inom datalogi.

 



Aktuellt vid SAS

Nyheter och reportage

Aseel Berglund forskar om rörelse på jobbet.

Spela datorspel på jobbet – för hälsans skull

Människan är en jägare och samlare. Men i dagens moderna samhälle sitter vi mer än någonsin – något vår stenålderskropp inte mår bra av. Det vill forskarna Aseel och Erik Berglund ändra på med hjälp av datorspel på jobbet.

Två manliga forskare vid bord med spel.

Spelforskning om hållbart samhälle

Hur ska vi förstå varandras perspektiv på omställningen till ett hållbart samhälle? Forskare vid LiU utformar metoden megaspel. Människor kan nämligen komma till insikter om svåra frågor genom att i stor grupp spela ett verklighetsnära spel.

Kraftgenerering i ett illustrerat landskap

OpenModelica bidrar till lösningar på komplicerade samhällsfrågor

OpenModelica är ett gratis verktyg - utvecklat bland annat vid Linköpings universitet - för modellering och simulering av komplexa system. Verktyget är baserat på öppen källkod. Många aktörer kan därmed bidra till nytta för både företag och samhälle.

Forskning vid SAS

Senaste publikationerna

2024

Anahita Baninajjar, Ahmed Rezine, Amir Aminifar (2024) VNN: Verification-Friendly Neural Networks with Hard Robustness Guarantees
Ying Zhang, Aodi He, Jiaying Li, Ahmed Rezine, Zebo Peng, Erik Larsson, Tao Yang, Jianhui Jiang, Huawei Li (2024) On Modeling and Detecting Trojans in Instruction Sets IEEE Transactions on Computer-Aided Design of Integrated Circuits and Systems, Vol. 43, s. 3226-3239 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Yungang Pan, Rouhollah Mahfouzi, Soheil Samii, Petru Ion Eles, Zebo Peng (2024) Multi-Traffic Resource Optimization for Real-Time Applications with 5G Configured Grant Scheduling ACM Transactions on Embedded Computing Systems, Vol. 23, s. 1-31 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Yiran Wang, José Antonio Hernández López, Ulf Nilsson, Daniel Varro (2024) Using Run-Time Information to Enhance Static Analysis of Machine Learning Code in Notebooks COMPANION PROCEEDINGS OF THE 32ND ACM INTERNATIONAL CONFERENCE ON THE FOUNDATIONS OF SOFTWARE ENGINEERING, FSE COMPANION 2024, s. 497-501 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Roland Plaka, Mikael Asplund, Simin Nadjm-Tehrani (2024) Vulnerability Analysis of an Electric Vehicle Charging Ecosystem CRITICAL INFORMATION INFRASTRUCTURES SECURITY, CRITIS 2023, s. 155-173 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Matyas Barocsai, Johan Can, Martin Karresand, Simin Nadjm-Tehrani (2024) Mapping and Analysis of Common Vulnerabilities in Popular Web Servers CRITICAL INFORMATION INFRASTRUCTURES SECURITY, CRITIS 2023 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Aseel Berglund, Helena Orädd (2024) Exploring the Psychological Effects and Physical Exertion of UsingDifferent Movement Interactions in Casual Exergames ThatPromote Active Microbreaks:Quasi-Experimental Study JMIR Serious Games, Vol. 12, Artikel e55905 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Pontus Haglund, Linda Mannila, Filip Strömbäck, Aseel Berglund (2024) Grasping the Unseen: TA Insights into Teaching Subtle Concepts in Computer Science PROCEEDINGS OF THE 2024 CONFERENCE INNOVATION AND TECHNOLOGY IN COMPUTER SCIENCE EDUCATION, VOL 1, ITICSE 2024, s. 157-163 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Marjahan Begum, Julia Crossley, Filip Strömbäck, Eleni Akrida, Isaac Alpizar-Chacon, Abigail Evans, Joshua B. Gross, Pontus Haglund, Violetta Lonati, Chandrika Satyavolu, Sverrir Thorgeirsson (2024) Designing a Pedagogical Framework for Developing Abstraction Skills PROCEEDINGS OF THE 2024 CONFERENCE INNOVATION AND TECHNOLOGY IN COMPUTER SCIENCE EDUCATION, VOL 2, ITICSE 2024, s. 769-770 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Dominik Rusovac, Markus Hecher, Martin Gebser, Sarah Alice Gaggl, Johannes Klaus Fichte (2024) Navigating and Querying Answer Sets: How Hard Is It Really and Why? Proceedings of the 21st International Conference on Principles of Knowledge Representation and Reasoning (KR'24) (Konferensbidrag)

Kontakta oss

Medarbetare vid SAS

Alla medarbetare

Om institutionen