07 september 2017

Skylten som visar LiU:s och Guangzhou universitets gemensamma forskningscentrum för hållbar stadsutveckling avtäcktes under högtidliga former. Närvarande var såväl universitetsledningar som borgmästare från Linköping och Guangzhou.
Skylten som visar LiU kontoret för hållbar stadsutveckling Foto: Peter ModinLinköping hade celebert besök i veckan. Staden har haft kinesiska mångmiljonstaden Guangzhou som vänort sedan 1997 och 20-årsjubileet firades med besök av en kinesisk delegation som bestod av ledningen för såväl staden Guangzhou som för Guangzhou University.

I samband med besöket invigdes den skylt som befäster tillkomsten av Linköping University – Guangzhou University Research Center on Urban Sustainable Development vid LiU. En liknande ceremoni hölls vid Guangzhou University i december förra året.

Långsiktigt samarbete

– Linköpings universitet har länge haft ett väl fungerande samarbete med Tekniska verken, kommunerna och företagen i regionen och det samarbetet expanderar vi nu till att innefatta även Guangzhou stad och universitet. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete som bidrar till hållbar stadsutveckling för alla, oavsett om vi bor i städer med 150 000 invånare, som Linköping, eller 15 miljoner invånare, som Guangzhou, sa LiU:s rektor Helen Dannetun i sitt invigningstal.

Helen Dannetun ger en gåva till vice borgmästare Mr Dong Wang Helen Dannetun ger en gåva från LiU till vice borgmästare Mr Dong Wang Foto: Peter Modin– På Guangzhou universitet sparar vi inga ansträngningar för att hitta goda samarbetspartners inom områden som är viktiga för oss. I juni 2016 signerades en överenskommelse om samarbete, i december 2016 etablerades Linköping University – Guangzhou University Research Center on Urban Sustainable Development och vi har nu tre pågående projekt igång. Jag vill varmt tacka er alla för det stöd vi hittills fått och hoppas att ni vill fortsätta att stödja vårt centrum i dess framtida utveckling, kontrade professor Xingpeng Guo, vice rektor, Guangzhou universitet.

Pionjärer i Kina

Även Mr Dong Wang, vice borgmästare i Guangzhou tog till orda vid invigningen:
– Guangzhou är pionjärer i Kina inom området hållbar stadsutveckling och som Helen Dannetun tidigare sa har vi samma mål, trots våra städers skillnader i storlek. Vi måste ta in kunskaper även från andra håll, utnyttja resultaten och sedan sprida dem vidare i våra respektive länder, sa han.

Linköpings borgmästare Helena Balthammar hoppades även hon på ett gott framtida samarbete och önskade lycka till i strävan mot det gemensamma målet att göra våra städer till bättre platser att leva på.

De kinesiska gästerna besökte bland annat Science Park Mjärdevi och deltog i invigningen av Vallastaden, Linköpings nya stadsdel som byggts med hållbarhet som ledstjärna.

Svenska värdar och kinesiska gäster från GuangzhouSvenska värdar och kinesiska gäster från Guangzhou Foto: Peter Modin

Samarbetet med Guangzhou