Vuxnas lärande

Vuxnas lärande som forskningsområde handlar om studier av det lärande som sker i en mängd sammanhang – organiserat lärande inom vuxenutbildning, folkbildning, högre utbildning etc. såväl som mer informellt lärande i vardagsliv och arbetsliv. De förutsättningar som vuxenlivet innebär i relation till studier och deltagande i utbildning är också av särskilt intresse.

Dagens samhälle ställer krav på att lära om och lära nytt genom livet, men det handlar även om människors möjligheter till fritt kunskapssökande och bildning, exempelvis i studiecirklar och på biblioteket. 

Vid Linköpings universitet finns några av de mest framträdande forskningsmiljöerna inom området, såväl nationellt som internationellt. Den utbildningsvetenskapliga forskningen om vuxnas lärande handlar främst om folkbildning, där vi ansvarar för Mimer, nationellt program för folkbildningsforskning, vuxenutbildning (allmän och yrkesinriktad), vuxenpedagogik och didaktik för vuxna, samt universitetspedagogik. Dessutom finns omfattande arbetslivspedagogisk forskning.

Linköpings universitet ger ut The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults (RELA) på uppdrag av ESREA (European Society for Research on the Education of Adults), vars sekretariat också finns vid universitetet.

Forskning inom vuxnas lärande

Deltagare i ett seminarium. Med händerna uppsträckta i luften ger de ”tummen upp”.

Partiskolningens didaktik

I fokus för detta projekt står den utbildningsverksamhet som de svenska riksdagspartierna (och deras närstående organisationer) anordnar för sina medlemmar.

Lokal politisk aktivitet i Europa angående ändrade villkor för kärnkraftsanvändning.

Den lokala politikerns bildningsarenor

Projektet undersöker (ut)bildningsmöjligheter som organiseras för kommunalpolitiskt förtroendevalda, dels genom partierna och de studieförbund och folkhögskolor de samverkar med, dels genom kommunerna.

En man sitter i en skolbänk.

Matematikundervisning inom yrkesutbildning

Varför ska yrkeselever lära sig matematik, vad lär de sig och hur organiseras matematikundervisningen på yrkesprogram? I projektet studeras matematikundervisning på yrkesprogram och hur denna kan relateras till matematikanvändning i yrkeslivet.

Nyheter

Four students in a group activity room.

38,5 miljoner till forskarskola om vuxnas lärande

Vetenskapsrådet beviljar LiU universitet 38,5miljoner kronor till en forskarskola om vuxnas lärande. Tillsammans med en tidigare satsning innebär det att 21 doktorander de närmaste åren kommer att bedriva forskning om komvux och folkhögskolor.

Lärare och elev

Hur undervisar man vuxna elever?

Eleverna på komvux är fler än i gymnasieskolan. Ändå saknar många lärare utbildning för att undervisa vuxna. Det vill forskare vid LiU ändra på och har därför skrivit en bok om utbildning av vuxna.

Vuxenutbildning

Lärarutbildningar missar att förbereda för arbete i komvux

Lärarutbildningarna bryter mot högskoleförordningen. Det menar Andreas Fejes som granskat kursplaner och litteraturlistor för olika lärarprogram vid svenska universitet.