21 juni 2021

Vetenskapsrådet beviljar Linköpings universitet 38,5 miljoner kronor till en ny forskarskola om vuxnas lärande. Tillsammans med en tidigare satsning innebär det att 21 doktorander de närmaste åren kommer att bedriva forskning om komvux och folkhögskolor.

Four students in a group activity room.
LiU leder två stora forskningsprojekt om vuxet lärande. Fotograf: Thor Balkhed

Leds från IBL

Andreas Fejes. Foto David Einar

Anslaget från Vetenskapsrådet ingår i utlysningen Forskarskolor för lärarutbildare där totalt 393 miljoner kronor fördelas till tio projekt för åren 2021-2026. Tio av 28 ansökningar beviljades.

Linköpings universitet är värd för ett av projekten där även Stockholms universitet och Jönköping University ingår. Fem doktorander kommer att antas vid LiU som är värduniversitet, och två vardera i Stockholm och Jönköping. Totalt beviljas 38,5 miljoner kronor fram till 2026.

- Doktoranderna ska bedriva forskning om komvux och folkhögskola. Målet är att öka kompetensen om dessa utbildningsformer inom ramen för lärarutbildningarna, säger Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL.

"Enorm framgång"

Parallellt med den nya satsningen får LiU dessutom åtta miljoner kronor för en forskarskola för folkhögskolans lärare. I det projektet, som också leds av LiU, har nyligen sex licentiater antagits vid LiU, tre vid Göteborgs universitet och lika många vid Jönköping University.

Sammantaget innebär de 21 forskarstuderande en kraftfull satsning på forskning kring vuxnas lärande.

- En enormt stor framgång fr LiU:s del och inte minst för vår forskningsmiljö. Det är ett erkännande av vårt hårda arbete men också ett erkännande av behovet av forskning om dessa utbildningssammanhang, kommenterar Andreas Fejes.

Läs mer

Senaste nytt från LiU

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Hugo Wärner står inne i en stor industrilokal.

LiU-alumn med på resan mot fossilfritt stål

Sedan tre år tillbaka jobbar LiU-alumnen Hugo Wärner på SSAB i Oxelösund. Med expertis inom metallografi och forskning bidrar han till företagets resa mot fossilfritt stål.

Bianca Suanet.

Så kan vi minska ensamheten bland äldre personer

”Vi behöver förstå varför vissa individer blir ensamma och ge dem stöd på olika nivåer i samhället innan det sker”, säger Bianca Suanet som är professor vid LiU och forskar om ett inkluderande samhälle för äldre personer.