En fråga som är aktuell corona-året 2020 är digitalisering och om detta ägnas ett kapitel. Distansundervisning via nätet är inget nytt fenomen inom vuxenutbildningen, på exempelvis komvux är det vanligt. Kapitlet tar bland annat upp föreställningen om att ny teknik automatiskt innebär att lärarens arbete underlättas. Övergången till digitala lärmiljöer kan nämligen innebära nya pedagogiska utmaningar, att lärarens roll förändras, teknikstrul och att nya etiska frågor uppkommer. Tekniken kräver alltså nya kompetenser – även för eleverna.
I ett annat kapitel tar boken upp vad det innebär att just undervisa vuxna. Här pekas gränsdragningar till den vuxna eleven ut som ett särskilt dilemma. Lärare och elever kan vara lika gamla och ha liknande intressen, vilket kan leda till att lärarens roll som ansvarig för att leda lärprocessen ibland ifrågasätts. Vuxenlärare undervisar också ofta elever som har svåra erfarenheter i bagaget, vilket även det kan påverka relationen.
Medvetenhet om vuxenutbildningens roll
Sofia Nyström och bokens övriga författare efterlyser både en medvetenhet om att hur många de vuxenstuderande är i Sverige och mer resurser till forskning på området.
– Med tanke på att Sverige har ett så omfattande system för vuxnas studier så ligger vi långt efter andra länder vad gäller forskning på området. I Tyskland finns exempelvis över 40 professurer med inriktning på vuxenpedagogik, i Sverige har vi en, och den finns här vid Linköpings universitet, säger Sofia Nyström.
Boken vänder sig till alla de som på något sätt undervisar vuxna, i studiecirklar, på folkhögskolor, på komvux eller i yrkesskolan.
– Målet är att de som är ”på fältet”, det vill säga möter vuxna i undervisning, ska få ta del av den senaste forskningen. Men, jag hoppas också att boken kommer att användas på lärarprogrammet. Vi har en miljon vuxenstuderande i Sverige. För att kunna ge dessa elever en god undervisning måste vi förstå att det inte är samma sak som att undervisa barn, säger Sofia Nyström.
Boken:
Om vuxenutbildning och vuxnas studier: En grundbok. Andreas Fejes, Karolina Murman och Sofia Nyström (red). Studentlitteratur (2020).
Tidigare böcker i serien:
Om folkhögskolan. En särskild utbildningsform för vuxna. Per Andersson, Helena Colliander, Eva-Marie Harlin (red). Studentlitteratur (2020).