Wanjun Chu

Adjungerad universitetslektor

Jag undervisar i UX och interaktiva produkter, avancerad interaktionsdesign och hållbar design. Min nuvarande forskning fokuserar på UX för autonoma system, design för hållbart beteende och prototypning av människa-AI-interaktion.

Presentation

Som forskare inom design, och en praktiker, drivs jag starkt av önskan att utforska, skapa och fullända den design som formar vårt sätt att leva i världen. Jag tror att design kan, och bör (!), göra världen till en bättre och mer hållbar plats.

Jag är utbildad UX-designer och intresserad av att utforska nya designteorier och metoder för att förstå och forma de tekniska konsekvenserna av interaktiva produkter i människors vardag.

Jag har en tvärvetenskaplig bakgrund inom interaktionsdesign (kandidatexamen), hållbarhetsvetenskap (masterexamen) och beteendepsykologi (doktorsavhandling i design).

Min breda bakgrund gör att jag kan se på ett designproblem bortom det traditionella användarcentrerade synsättet, och på så vis ta hänsyn till inte bara användbarheten och effektiviteten i potentiella designlösningar, utan också komplexa dynamiker mellan användare, produkter och interaktionskontexter. Den aktivitetsbaserade hållbara designmetoden jag föreslog i min doktorsavhandling är ett exempel på detta designperspektiv.

 Jag undervisar för närvarande på kurser i användarcentrerad produktutveckling, interaktiva produkter, avancerad interaktionsdesign och design för en hållbar vardag.

Jag bedriver också forskningsprojekt om människa-AI-interaktion (HAI, Human-AI Interaction), både från ett pedagogiskt utvecklingsperspektiv och från ett interaktionsdesignperspektiv.

Korta texter


Publikationer

Min avhandling

2021

Chu Wanjun, Wiktoria Glad, Renee Wever (2021) A meta-synthesis of the use of activity theory in design for sustainable behaviour Design Science, Vol. 7, Artikel e17 Vidare till DOI
Wanjun Chu (2021) On the other side of change: Exploring the role that design can play in retaining sustainable doings
Chu Wanjun, Wiktoria Glad, Renee Wever (2021) User activity matters: an activity theory informed design toolkit for sustainable behavior design Sustainable production, life cycle engineering and management, s. 79-95 Vidare till DOI

2020

Chu Wanjun, Helén Williams, Karli Verghese, Renee Wever, Wiktoria Glad (2020) Tensions and Opportunities: An Activity Theory Perspective on Date and Storage Label Design through a Literature Review and Co‐Creation Sessions Sustainability, Vol. 3, s. 1-40 Vidare till DOI

2019

Chu Wanjun, Wiktoria Glad, Renee Wever (2019) Embracing Change While Retaining the Existing: Sustainable Behaviour Design Insights from Astronaut Food Consumption Transitions In Proceedings of 8th International Conference of International Association of Societies of Design Research: Design Revolutions

Forskning

Prototyplattform för design av människa-AI-interaktion

Ett ökande antal produkter med AI-funktioner, såsom smarta hem, leveransrobotar och självkörande fordon tränger in i människors vardag i alla avseenden. Interaktionsdesigners står inför utmaningen att integrera nya AI-tekniker för att omdefiniera och förbättra UX för interaktiva produkter. Detta projekt syftar till att brottas med denna utmaning.

Med målet att koppla ihop de nya AI-teknikerna och användarcentrerade designmetoder, byggde vi i detta projekt en halvautonom robotplattform, AIDA, för att möjliggöra snabb prototypframställning av AI-funktioner i användarupplevelser.

Tre funktioner gjorde AIDA unik:

  • Kontextualitet och in-situ-perspektiv: möjliggör för designers att direkt uppleva (genom syn, hörsel, taktilitet) hur det autonoma systemet uppfattar världen i kroppsliga och situationsbaserade sammanhang.
  • Flexibilitet: tillämpa Woz- och marionetttekniker med användarutförandemetoder för att snabbt prototypa beteendet hos autonoma system.
  • Tillgänglighet och 'tinkering' (mixtrande): improvisera med tillgängliga material, både i termer av hårdvara och mjukvara, för att bygga prototyper (likt Lego-koncept).




Nyheter

Om avdelningen

Kollegor vid HCS

Om institutionen