Det var förra året som Helene Elvstrand och Lina Lago publicerade sin artikel om systematisk utestängning i tidskriften Nordic Studies in Education. Det saknas forskning om fritidshem, trots att de flesta barn mellan sex och nio år går på fritids efter skolan. Deras vetenskapliga artikel har därför blivit uppmärksammad i skolans och fritidshemmens värld och de två forskarna föreläser nu både på lärarutbildningar och för personal inom fritidshem.
– Som personal kan man ibland tro att ”det här kan inte hända på vårt fritidshem”. Men det kan det. Social exkludering kan ske överallt, säger Helene Elvstrand.
De flesta fritidshem arbetar aktivt med sociala relationer och personal försöker att vara uppmärksam på att barn inte stängs ute.
– Men vår forskning visar att utestängningen sker så subtilt att den inte går att upptäcka om man bara går förbi, säger Helene Elvstrand som tillsammans med kollegan Lina Lago skrivit artikeln ”Elevers sociala relationer på fritidshem”.
Som exempel på utestängning nämner hon en situation från en av de tre skolor som hon och Lina Lago gjorde deltagande observationer på.
– Det fanns en pojke som ingen ville hålla i handen. Det var ingen regelrätt mobbningssituation, utan en subtil utestängning, men för pojken var den jättejobbig.