30 januari 2024

Lärarutbildningen måste anpassas för att inkludera kompetenser relaterade till AI och teknik. Detta säkerställer att lärare har de nödvändiga verktygen för att effektivt integrera AI i undervisningen och stödja elevernas lärande. I ett webbinarium berättar Lennart Rolandsson om hur han ser på AI på teknikprogrammet.

Presentationsbild om AI på teknikprogrammet.

I samarbete med Lennart Rolandsson har vi genomfört en föreläsning om AI på teknikprogrammet. Lennart är lärarutbildare och forskare i teknikdidaktik med intresse för AI, programmering och teknikhistoria vid Uppsala universitet. Han berättar om att i alla tider har människan utvecklat maskiner som effektiviserar och automatiserar vanliga arbetsuppgifter. Med AI-assistenter (botar) kan man förstärka och förenkla uppgifter som innehåller texter, bilder, ljud, kod och filmer. I webbinariet beskriver Lennart hur dessa assistenter är en del av dagens undervisning på teknikprogrammet.

AI-genererat porträtt av Lennart Rolandsson. AI-genererat porträtt av Lennart Rolandsson

Länkar och mer information

Du hittar webbinariet på vår sida Lärresurser. Där finns även flera webbinarier för olika skolår och inom olika teknikundervisningsområden. Under sidan Att läsa om Teknik finns också en text och tips på var du hittar information om ny teknik som påverkar teknikundervisningen.

Relaterat innehåll