30 januari 2024

Lärarutbildningen måste anpassas för att inkludera kompetenser relaterade till AI och teknik. Detta säkerställer att lärare har de nödvändiga verktygen för att effektivt integrera AI i undervisningen och stödja elevernas lärande. I ett webbinarium berättar Lennart Rolandsson om hur han ser på AI på teknikprogrammet.

Presentationsbild om AI på teknikprogrammet.

I samarbete med Lennart Rolandsson har vi genomfört en föreläsning om AI på teknikprogrammet. Lennart är lärarutbildare och forskare i teknikdidaktik med intresse för AI, programmering och teknikhistoria vid Uppsala universitet. Han berättar om att i alla tider har människan utvecklat maskiner som effektiviserar och automatiserar vanliga arbetsuppgifter. Med AI-assistenter (botar) kan man förstärka och förenkla uppgifter som innehåller texter, bilder, ljud, kod och filmer. I webbinariet beskriver Lennart hur dessa assistenter är en del av dagens undervisning på teknikprogrammet.

AI-genererat porträtt av Lennart Rolandsson. AI-genererat porträtt av Lennart Rolandsson  

Länkar och mer information

Du hittar webbinariet på vår sida Lärresurser. Där finns även flera webbinarier för olika skolår och inom olika teknikundervisningsområden. Under sidan Att läsa om Teknik finns också en text och tips på var du hittar information om ny teknik som påverkar teknikundervisningen. 

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Tre personer i labbrock står och pratar.

Bättre neutronspeglar kan avslöja materiens inre hemligheter

Med bättre neutronspeglar kan effektiviteten vid materialanalyser i neutronkällor bli högre. Den förbättrade spegeln har LiU-forskare utvecklat genom att belägga en kiselplatta med tunna lager av järn och kisel blandat med borkarbid.

Ensamt barn i silhuett.

Riktlinjer saknas kring barn som utsatts för sexövergrepp

Hälften av 34 undersökta länder i Europa saknar riktlinjer för hur barn som utsatts för sexuella övergrepp ska få hälsovård och behandling. Ett av dem är Sverige. Det visar en studie som gjorts vid Linköpings universitet.

Person intervjuas och pratar om sin avhandling

Sigrid blev dubbeldoktor - vid 26 års ålder

En lång men också väldigt rolig resa, så beskriver Sigrid Nilsson sin tid som forskarstuderande vid Forskarlinjen. För nu har hon disputerat och kan därmed både blicka framåt och bakåt på sin forskning.