24 augusti 2021

Onsdagen den 8 september är det dags för Kalas för nya och gamla studenter.
– Vi hoppas förstås att varenda student dyker upp, säger Ronja Isaksson, en av årets två kalasgeneraler.

MagnusAndersson
Även i år är Kalasmottagningen digital. Erfarenheterna från förra årets digitala kalas är positiva och därför spänns bågen högre denna gång.
– Nytt för i år är att vi även arrangerar en digital mässa. På eftermiddagen kan studenterna besöka digitala montrar där det lokala näringslivet och en massa olika föreningar presenterar sig, säger Elias Forsblom, även han kalasgeneral.

Nya och gamla studenter välkomnas

De båda kalasgeneralerna Ronja Isaksson och Elias Forsblom.De båda kalasgeneralerna Ronja Isaksson och Elias Forsblom. Foto Magnus JohanssonKvällens liveshow, som leds av programledaren Clara Henry, sänds från Studenthuset på Campus Valla. Det kommer också att finnas två satellitstudios, en på kårhuset Trappan i Norrköping och en på kårhuset Örat på Campus US. Lokala studentband uppträder och i livestudion varvas tävlingar, musik, gäster och besök av föreningar och regions- och universitetsaktörer med nödvändig information för LiU-studenter.
– Alla studenter är så klart välkomna men inte minst vänder vi oss till de nya studenterna, säger Ronja Isaksson.
Vissa delar av arrangemanget kommer att presenteras på engelska och allt kommer i efterhand att textas på engelska och läggas ut på LiU:s Youtubekanal.

Bråda dagar

För de båda kalasgeneralerna är det bråda dagar. Elias Forsblom läser tredje året på Statistik- och dataanalysprogrammet och Ronja Isaksson läser år tre på programmet Kommunikation, samhälle och medieproduktion, KSM.
– Vi har jobbat med det här sedan i maj. Det är fullt upp, en extra rolig grej är det stora engagemanget från alla företag och föreningar i Östergötland, säger Elias Forsblom.
Ronja ser uppdraget om en övning inför kommande yrkesliv.
– Jag utbildar mig till att arbeta som projektledare och producent inom media, det här är ett bra sätt att pröva i stor skala. Nu håller vi tummarna för att årets kalas blir jättebra.

Mer om årets Kalas