16 mars 2023

Ämnesplanerna för gymnasiet är släppta på remiss och fram till och med den 23 mars kan man läsa och komma in med synpunkter. Flera webbinarier och digitala träffar anordnas för dem som är intresserade av att svara på remissen. 

Videomöte på dataskärm med kaffekopp bredvid dator.
Fotograf: Chris Montgomery, Unsplash

Den 20 mars bjuder CETIS in dig som är lärare i inriktningskurser eller Teknik 1 på Teknikprogrammet att delta i en digital träff där du får möjlighet att lyssna till Gunilla Rooke, undervisningsråd på Skolverket. Gunilla kommer bland annat belysa vilka konsekvenser de föreslagna ändringarna innebär och beskriva processen med utveckling av ämnesplaner och ny programstruktur.
Under träffen kommer det ges tid för samtal om ämnesplanerna i grupper. Grupperna kommer baseras på de digitala nätverk som drivs i samverkan mellan CETIS och ett antal lärare runt om i landet som är nätverksledare.

Program 20 mars

15:30 CETIS hälsar välkommen

15:35 Gunilla Rooke, Skolverket, om remissen för ämnesplaner och programstruktur

16:00 Samtal i grupper:

-Teknik 1
-Design och produktutveckling
-Samhällsbyggande och miljö
-Teknikvetenskap
-Produktionsteknik -Informations- och medieteknik

16:30 Återkoppling från grupperna och samtal i stora gruppen.

Förberedelse:

Titta igenom de ämnesplaner du är intresserad av i förväg. De finns att läsa på Remiss för nationella högskoleförberedande program - Skolverket. Håll också utkik på CETIS hemsida, några av nätverken kommer genomföra förberedande träffar med samtal om inriktningarnas ämnesplaner.Här finns mer information på Skolverkets hemsida.

Remiss gällande ämnesplaner

Anmälan:

Anmäl dig på följande länk senast torsdag 16/3:

Digital träff angående ny ämnesplaner för teknikprogrammet

En möteslänk skickas ut till alla anmälda via mail senast samma dag som träffen genomförs.

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Kvinna utomhus, helbild.

Linda Carlsson blir ny kommunikationsdirektör

Linköpings universitet har utsett Linda Carlsson till ny kommunikationsdirektör. Hon kommer närmast från Universitets- och högskolerådet, UHR

En grupp unga tittar på en datorskärm

Blandad skolmiljö gynnar alla elever

Mer mångfald och mindre segregation i skolan kan höja ambitionerna för alla elever. En skola där barn med olika bakgrund går tillsammans kan också minska negativa effekter av socioekonomiska skillnader.

Specialbyggd kuvös och miljoner till barnmedicinsk forskning

Inköp av en specialbyggd kuvös som kan användas vid undersökningar av för tidigt födda och bidrag till sex nya forskningsprojekt. Det är några exempel på forskning som får bidrag från Joanna Cocozzas stiftelse år 2024 .