12 september 2023

Det är inte en tjänst man tackar nej till, säger Christina Hörnell som varit director musices på Linköpings universitet sedan 2014. Nu blir hon vd och konstnärlig ledare på Malmö Opera, norra Europas största operascen.

Jenny Ahlgren

– Jag trivs jättebra på LiU men jag har saknat teatern, så det ska bli roligt med ett nytt uppdrag. Jag gratulerar min efterträdare till möjligheten att få bli en del av Linköpings universitet. Det är en makalös miljö att jobba i.
Director musices är den som ansvarar för musikverksamheten som ett universitet bedriver, samt för musiken vid universitetets ceremonier och högtider.
Christina har varit ledare för Musik vid LiU som är Linköpings universitets musikcentrum. Musik vid LiU har fyra ensembler tre körer och en orkester som håller cirka 20 konserter per år. De består av studenter, alumner och andra sångare och musiker som vill musicera på en hög nivå under ledning av professionella dirigenter. Musik vid LiU ger också fristående kurser i orkesterspel och körsång.

Christina har fram till nu varit föreståndare för repetitionssalen Musicum på Campus Valla och dirigent för Linköpings Studentsångare och Östgöta Kammarkör.
– Det har varit otroligt roliga år! I körerna har jag mött ett kraftfält. Många innovativa människor, positiva, glada och snabba till beslut. Vi har sjungit, rest, umgåtts, pratat, utbytt erfarenheter och stöttat varandra.
Christina har åstadkommit mycket under sina nästan tio år på LiU. Bland annat var hon med och startade den internationella kompositionstävlingen Linköpings Studentsångare Composition Award 2020. Den är för kvinnliga kompositörer som komponerar musik för manskör.
Hon har också arbetat mycket med film. Jubileumsfilmer, konsertfilmer, och dokumentärfilmer har det blivit genom åren. Redan före pandemin hade körerna börjat med streaming: till exempel kunde vårdbostäder visa valborgsfirandet med Linköpings Studentsångare i direktsändning.

Vägen till LiU

Foto Jenny Ahlgren

Musik vid LiU skapades av Hans Lundgren som var universitetets första director musices. Och det var efter honom som Christina tog över dirigentpinnen.
– Det överlämnandet var unikt. Jag kände inte Hans, men behövde någonstans att bo i början och fick bo hos honom och hans fru. Vi åt frukost tillsammans och där skedde överlämningen, bit för bit. Han lämnade sitt kontor på LiU som det var, med alla pärmar och papper kvar. Efter ett tag, när jag kände mig hemma i min nya tjänst, fick han tillbaka sina tofflor som stått på kontoret.

Christina föddes 1964 i Stockholm. Hon utbildade sig till kyrkomusiker och dirigent, sjöng i flera ensembler och reste världen runt med bland andra Eric Ericson, dirigenten och körledaren bakom ”det svenska körundret”.
– Jag var 30 år och hade jobbat som kyrkomusiker i 13 år, när jag sökte kormästartjänsten på Kungliga Operan. Jag blev deras första kvinnliga kormästare och samtidigt arbetsledare för 74 yrkessångare.
Christina jobbade på Operan i Stockholm i nästan 20 år, men hade också andra uppdrag som dirigentlärare och coach. Sedan blev hon kormästare på konserthuset i Göteborg. Där var hon när frågan kom från Hans Lundgren och LiU. Den gången tackade hon nej. Efter två år fick hon frågan igen.
– Då tänkte jag ”Varför inte? Det är ett fint och roligt jobb och jag får knyta ihop alla mina påsar.” Jag fick musicera, producera och själv sätta gränserna, mer kreativitet och mindre personalansvar.

Bästa minnet från LiU-tiden

2016 åkte Christina med manskören Linköpings Studentsångare till Reykjavik på nordisk-baltisk manskörstämma. Vid ett tillfälle stod 950 körsångare, inklusive Linköpings Studentsångare, på scenen samtidigt och sjöng. Christina satt i salongen och lyssnade.
– Det ljudet var magnifikt, ett starkt minne från mina tio år vid LiU.
Christina har också gått igenom ett stort visionsarbete med Linköpings Studentsångare – den moderna manskören. Den gamla manskörstraditionen behövde omvärderas och balanseras mot nutidens värderingar för att kunna utvecklas vidare.
– Det jag kommer sakna mest är förstås sångarna i båda körerna. Studentsångarna är en speciell grupp, alltid ja och hurra, aldrig någon som klagar. Och kammarkören, med alla proffsiga sångare som vill utvecklas vidare och ha roligt tillsammans.

Rekryteringen av en ny director musices beräknas bli klar under hösten.

Kvinna dirigerarChristina Hörnell dirigerar.
Foto Peter Holgersson AB

Studentsångarnas ordförande har ordet

August Goldhahn om Christina Hörnell

August Goldhahn har sjungit i Linköpings Studentsångare sedan 2011 och är Studentsångarnas verkställande ordförande. Han berättar om Christinas betydelse för kören.

– Christina har sedan dag ett haft en väldigt positiv inverkan på kören och vi har lärt oss så mycket av henne! Hon har till exempel bidragit mycket i en av våra större frågor med att definiera oss som en "modern manskör" och se över våra traditioner och vad ett manligt kollektiv innebär i dagens samhälle.

En annan sak som August kommer sakna är Christinas driv och positivism vilket tog sig uttryck när de var på en kulturfestival i Llangollen, Wales.

– Kören var i färd med att utforska festivalen, naturen och den lilla staden. Helt plötsligt dimper det ner ett meddelande från Christina i körens gruppchatt: "Televisionen har hyrt en dubbeldäckare som de vill köra ner i byn. Ni får stå på taket och sjunga rövarsången! De har aldrig gjort någonting liknande och tycker detta är en briljant idé! Samling 15.10!"

Och så blev det. Hela kören i frackar åkte runt i byn på övre däck av en röd engelsk dubbeldäckare och sjöng för fulla halsar. Allt tack vare Christina.

– Det fina är att bara för att Christina slutar så innebär det inte att hon försvinner för evigt! Att vara en studentsångare är ofta något man bär med sig hela livet så jag skulle bli förvånad om vi inte ser Christina igen, förr snarare än senare.

Körsång, orkester och musikstudier

Lyssna, titta och njut