12 november 2020

Första pris i en uppsatstävling och jobb på en global advokatbyrå i Stockholm. Johanna Wistrand, som tog en masterexamen i affärsjuridik i våras, har fått en rivstart på sitt yrkesliv efter studierna på Linköpings universitet.

Johanna Wistrand och statyett av rättvisans gudinna.
Johanna Wistrand.

"Det jag vill göra"

Att söka jobb mitt under coronapandemin – vilken bland annat gjorde att praktiken ställdes in sista terminen – var inte det lättaste, men för drygt en månad sedan fick Johanna arbete på Baker McKenzie, ett stort internationellt företag med affärsjuridiskt fokus. Där arbetar hon som så kallad paralegal i bolagsrättsgruppen tillsammans med assistenter, jurister och ett par av byråns delägare.

Som paralegal arbetar man i allmänhet med kontakter med klienter och myndigheter, upprättande av avtal och andra juridiska dokument, rättsutredningar, affärskorrespondens och andra dokument som PM, protokoll och minnesanteckningar.

Johanna jobbar med olika typer av företag, ofta med utländska ägare, när det gäller exempelvis ändringar av styrelse och bolagsordningar, att ta fram olika underlag och hjälpa till med uppgifter relaterade till underhåll av bolagen. En stor del av kontakterna och arbetet sker på engelska.

Hård konkurrens

- Jag är mycket intresserad av bolagsrätt och det här är ett spännande jobb. Jag trivs väldigt bra och känner att jag får jobba med precis det jag vill göra, säger hon.

Första jobbet kan vara svårt när man konkurrerar med de som har erfarenhet. Hur lyckades du?

- Jag tror att det märktes i ansökan att det är detta jag verkligen vill arbeta med. En del arbeten kanske man inte känner för till 100 procent, men när jag läste den här annonsen föll alla bitar på plats. Det här är verkligen ett jobb jag tycker är intressant, och det tror jag framgick. Dessutom har jag en bra och relevant utbildning.

Ja, vad har utbildningen på LiU betytt?

- Mycket! Det affärsjuridiska programmet ger en bred förståelse för bolag, både när det gäller juridik och ekonomi. Nu är det jättespännande att se hur allting fungerar i verklighet och att få testa mina teoretiska kunskaper i praktiken. Jag märker också att kunskaperna jag har med mig är relevanta.

Nu är du precis ny på jobbet, men vad vill du göra på lite längre sikt?

- Det får jag se. Just nu har jag mycket att lära och trivs väldigt bra här. Jag tror också att det är viktigt att ha mycket erfarenhet med sig om man till exempel skulle vilja jobba som bolagsjurist ute på företag i framtiden.

Tips för uppsatser

Förutom jobbet i Stockholm har Johanna Wistrand nyligen också vunnit första pris i en uppsatstävling arrangerad av CKS, Centrum för kommunstrategiska studier, vid Linköpings universitet. Uppsatsen handlar om lagstiftningen kring vinstdrivande kommunala bolag, vilken ofta uppfattas som motstridig och oklar. Johanna föreslår alternativ till de nuvarande driftsformerna vilket skulle göra regelverken tydligare och mer enhetliga.

- Det är ett viktigt och aktuellt ämne, och att vinna är förstås väldigt roligt. Jag var lite rädd att jag gick för långt i mina slutsatser, säger hon.

Ditt bästa tips till andra som skriver uppsatser?

- Jag har faktiskt en kompis som ska göra det nu, och till henne har jag sagt att försöka skriva så korrekt som möjligt från början. Jag tror att det sparar mycket tid och energi om man inte bara kastar ner en massa idéer som sedan måste ändras. Det är bättre att tänka först och skriva sen.

Relaterat innehåll