28 september 2021

Vad är en robot och hur fungerar den? Kan man göra så att en människa litar på en robot? Det var några av frågorna som diskuterades när professor Ericka Johnson besökte låg- och mellanstadieelever i Vångaskolan och Slaka skola.

En robotkatt ligger på ett golv med flera teckningar på robotar som barn ritat.
Ericka Johnsons robotkatt samt några av teckningarna som barnen ritade. Fotograf: Ericka Johnson

Under Forskarfredag erbjuds skolklasser i Östergötlands grundskolor möjligheten att få låna en forskare från Linköpings universitet under en lektion. Ericka Johnson, professor vid Tema Genus, tog med sin robotkatt när hon besökte två skolor i Norrköping respektive Linköping. På Vångaskolan var det en lektion med elever från klass 3, 4 och 5, i Slaka skolan elever från klass 3.

Under besöket diskuterade Johnson och barnen bland annat vad en forskare är, den vetenskapliga metoden och hur man egentligen gör forskning. Efter det gick diskussionen in på robotar. Barnen fick berätta vad de tänker att robotar gör och vilka robotar de träffat på. De fick också rita en robot.

– Efter ritmomentet visade jag bilder på olika robotar. Vi diskuterade bland annat hur man kan skapa förtroende i interaktionen mellan maskin och människa, berättar Ericka Johnson.

Barnen fick också klappa robotkatten.

– Det gillade de verkligen, säger Johnson och ler.

Syftet med Forskarfredag är att visa upp en del av universitetets verksamhet för nya grupper av människor, i det här fallet skolelever.

– Det är alltid roligt att prata och diskutera med en ny publik om sin forskning och det här är ett utmärkt tillfälle att visa vad vi gör. Jag hoppas också att det kommer att inspirera barn att bli forskare, men det är möjligt att de mest kommer ihåg katten, säger Ericka Johnson och skrattar.

Hon tycker att eleverna lyssnade tålmodigt, även om en av klasserna behövde ta en paus i mitten av föreläsningen, precis när lyssnarna började bli lite otåliga. Då fick alla stå upp och dansa till en YouTube-video.

– Sedan satte de sig ner och lyssnade tyst igen. Det var mycket roligare än en traditionell fika-paus.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Hugo Wärner står inne i en stor industrilokal.

LiU-alumn med på resan mot fossilfritt stål

Sedan tre år tillbaka jobbar LiU-alumnen Hugo Wärner på SSAB i Oxelösund. Med expertis inom metallografi och forskning bidrar han till företagets resa mot fossilfritt stål.

Bianca Suanet.

Så kan vi minska ensamheten bland äldre personer

”Vi behöver förstå varför vissa individer blir ensamma och ge dem stöd på olika nivåer i samhället innan det sker”, säger Bianca Suanet som är professor vid LiU och forskar om ett inkluderande samhälle för äldre personer.