Visst har du varit med om att ”tala för döva öron”? Att du inte får gehör för din idé, trots att du lägger fram relevanta fakta. Att inte få finansiering till din forskning eller ditt projekt eftersom ingen förstår vad det handlar om. Eller, om du är innovatör, misslyckas att locka investerare trots en revolutionerande produkt. Det är en frustrerande känsla som drabbar även den mest förberedda. Som vanligt är det första intrycket viktigt och introduktionen, pitchen, till din idé kan vara det svåraste steget att få till. Många kan uppleva att det är svårt att tala framför en publik och än värre att på kort tid leverera en unik pitch. Men med träning blir pitchen ett av de viktigaste verktygen för dig, det kan LiU-alumnen Natalie Elsässer vittna om.
Hon pluggade först en kandidat och sedan en master i Industriell ekonomi på LiU och var fram till november i år CMO på företaget Polar Light Technologies, som hon representerade i tävlingen. Hon har dock gått vidare, nu som COO på Argus eye, ett bioteknikföretag också baserat i Linköping.
Det var när hon stod inför juryn på DI Impact summit, en pitchtävling för de mest innovativa bolagen i Sverige, som hon verkligen insåg hur viktigt det kan vara med en bra och övertygande presentation. Hon vann nämligen båda kategorierna i tävlingen, och kammade hem en halv miljon kronor. Företagets idéer som hon presenterade bygger på forskning från Linköping universitet som har bedrivits av en grupp forskare under 20 års tid, under ledning av professor Per-Olof Holtz. De har utvecklat en revolutionerande LED-teknik, och med Natalies framgångsrika pitch har de nu fått en möjlighet att utveckla den ytterligare.
Känsla före fakta
Natalie Elsässer menar att något av det viktigaste man kan göra vid pitchtillfället är att skapa känslor. Man har inte tid att gå in på tekniska detaljer, utan behöver först och främst snabbt väcka intresset genom att skapa känslor. Att detaljerat och tekniskt redogöra för hur lösningen fungerar är då inte bästa sättet.
– Ett tips är att beskriva problemet och hur stort det är, gärna på ett sätt som många kan relatera till, och att sedan beskriva vad som blir ”impacten” genom att ens idé löser det här problemet, förklarar Natalie Elsässer.