09 november 2023

När LiU-alumnen Natalie Elsässer vann den stora pitchtävlingen DI Impact Summit hade hon en tydlig plan men hon finslipade också sin dragning över hundra gånger. "Det handlar om att berätta det man vill säga på ett sådant sätt att det skapar engagemang hos publiken", konstaterar hon.

Kvinna framför powerpointpresentation.
Natalie Elsässer ger rådet att snabbt väcka intresset genom att skapa känslor när man pitchar. Privat

Visst har du varit med om att ”tala för döva öron”? Att du inte får gehör för din idé, trots att du lägger fram relevanta fakta. Att inte få finansiering till din forskning eller ditt projekt eftersom ingen förstår vad det handlar om. Eller, om du är innovatör, misslyckas att locka investerare trots en revolutionerande produkt. Det är en frustrerande känsla som drabbar även den mest förberedda. Som vanligt är det första intrycket viktigt och introduktionen, pitchen, till din idé kan vara det svåraste steget att få till. Många kan uppleva att det är svårt att tala framför en publik och än värre att på kort tid leverera en unik pitch. Men med träning blir pitchen ett av de viktigaste verktygen för dig, det kan LiU-alumnen Natalie Elsässer vittna om.

Hon pluggade först en kandidat och sedan en master i Industriell ekonomi på LiU och var fram till november i år CMO på företaget Polar Light Technologies, som hon representerade i tävlingen. Hon har dock gått vidare, nu som COO på Argus eye, ett bioteknikföretag också baserat i Linköping.

Det var när hon stod inför juryn på DI Impact summit, en pitchtävling för de mest innovativa bolagen i Sverige, som hon verkligen insåg hur viktigt det kan vara med en bra och övertygande presentation. Hon vann nämligen båda kategorierna i tävlingen, och kammade hem en halv miljon kronor. Företagets idéer som hon presenterade bygger på forskning från Linköping universitet som har bedrivits av en grupp forskare under 20 års tid, under ledning av professor Per-Olof Holtz. De har utvecklat en revolutionerande LED-teknik, och med Natalies framgångsrika pitch har de nu fått en möjlighet att utveckla den ytterligare.

Känsla före fakta

Natalie Elsässer menar att något av det viktigaste man kan göra vid pitchtillfället är att skapa känslor. Man har inte tid att gå in på tekniska detaljer, utan behöver först och främst snabbt väcka intresset genom att skapa känslor. Att detaljerat och tekniskt redogöra för hur lösningen fungerar är då inte bästa sättet.

– Ett tips är att beskriva problemet och hur stort det är, gärna på ett sätt som många kan relatera till, och att sedan beskriva vad som blir ”impacten” genom att ens idé löser det här problemet, förklarar Natalie Elsässer.

Lär dig pitcha på LiU

Linköping har flera möjligheter för nyfikna studenter som är intresserade av att lära sig mer om att pitcha. Här finns till exempel Ingenious, en tvärdisciplinär kurs där studenter från olika program och utbildningar på LiU tillsammans får komma på lösningar till utmaningar som företag eller myndigheter i regionen behöver hjälp med.

Cia Lundvall, facilitator och coach vid Ingenious, berättar hur verksamheten inte bara möjliggör att studenter får gedigen träning i pitchning, utan också värdefulla erfarenheter inför arbetslivet.

Något av det viktigaste när det kommer till att pitcha är enligt henne att vara påläst om ämnet, och att veta vad man ska säga. Att följa en röd tråd snarare än att läsa ur ett manus

– Nu menar inte jag att man måste kunna hur mycket som helst, utan det är bättre att man kan väldigt mycket om just det man ska säga. Och om man får en fråga som man inte kan besvara, ja då säger man att ”det där får jag återkomma till dig om”, säger Cia Lundvall.

För de som kommit ett steg längre på sin innovationsresa finns inkubatorn LEAD där olika startups och företag, ofta startade av studenter och forskare från LiU, får träning i marknadsföring och då också att på ett vinnande sätt presentera sin affärsidé eller innovation.

5 tips inför din pitch

  1. Läs på omkring ditt ämne så du kan svara på även oväntade frågor
  2. Ta reda på vilka som du ska pitcha inför och anpassa din pitch efter dem
  3. Gör din pitch unik så att den skiljer sig från andra, liknande förslag
  4. Använd huvudsakligen argument som väcker känslor, men glöm inte fakta
  5. Träna inför flera olika personer – öva, öva och åter öva!

Läs mer om kursen Ingenious

Senaste nytt från LiU

Stor donation ger fem nya professorer vid LiU

En donation på 125 miljoner kronor möjliggör inrättandet av fem nya professurer inom Filosofiska fakulteten vid Linköpings universitet. Donationen riktas till ämnena nationalekonomi, statsvetenskap och historia.

Förmultnat löv.

En kemisk gåta löst – reaktionen som förklarar stora kolsänkor

En gåta som gäckat forskarvärlden i 50 år har nu fått sitt svar. Forskare från bland annat LiU har visat att en särskild typ av kemisk reaktion kan förklara varför organiskt material i sjöar och vattendrag är så motståndskraftigt mot nedbrytning.

Flaggor vajar utanför Studenthuset.

LiU:s nya universitetsdirektör – en erfaren och driven chef

Anna Thörn blir ny universitetsdirektör vid LiU. Hon jobbar för närvarande som regiondirektör i Region Dalarna och har tidigare haft flera chefsbefattningar i Östergötland, bland annat som kommundirektör i både Norrköping och Söderköping.