Bakgrund
”En glass för din åsikt” är en årligt återkommande stickprovsundersökning som utförs av Didacticum i samarbete med studentkårerna. Initiativets syfte är att fånga upp studenters egna berättelser och tankar.
Den 5 november delade representanter ut glass till studenter som svarade på tre frågor om AI i Studenthuset på Campus Valla.
De tre frågorna som ställdes var:
- Hur har du använt AI (till exempel ChatGPT, Copilot) i dina studier hittills?
- Vad borde dina lärare göra för att det ska bli tydligt hur du får eller inte får använda AI?
- Hur kan AI användas bättre i undervisning och examination i framtiden?
Totalt inkom 145 svar. En tematisk analys av svaren visade att de ofta överlappade varandra.
Resultat
De flesta studenter har använt AI-tjänster i sina studier, enbart en knapp tiondel har aldrig använt AI. Många använder AI för att sammanfatta, översätta och korrigera texter, samt som avancerade sökverktyg för att hitta information och få svar på enklare frågor.
Några studenter har tagit AI-användningen ett steg längre genom att ha längre dialoger med AI för att få förklaringar, bolla idéer och generera frågor för att testa sin förståelse. En student beskrev AI som "ett bra bollplank för svåra frågor, typ som en pluggkompis som alltid finns tillgänglig."
Studenternas användning av AI inkluderar:
- Sammanfatta texter
- Översätta texter
- Kontrollera och förbättra texter
- Söka information
- Ställa enkla frågor
- Förklara så att man förstår
- Bolla idéer
- Testa så att man har förstått
Önskemål om tydligare riktlinjer
De flesta studenter anser att både lärare och lärosätet borde göra mer för att förklara när och hur AI får användas. Många efterfrågar nyanserade riktlinjer och konkreta exempel på tillåten och otillåten användning av AI. Studenterna vill också ha en balanserad diskussion om AI:s risker och möjligheter, samt vidareutbildning av lärare.
Framtidens användning av AI
Majoriteten av studenterna är försiktigt positiva till ökad AI-användning i undervisningen. Endast en liten minoritet är skeptisk. Studenterna betonar vikten av att AI integreras bättre i utbildningarna och att det blir en naturlig del av deras verktygslåda. De ser också AI som en viktig del av deras framtida yrkesliv och vill förbereda sig för detta redan nu.
Slutsatser
Studenterna visar en bred och frekvent användning av AI som stödjer deras lärande. Initiativet till AI-användning kommer dock nästan uteslutande från studenterna själva. Många föreslår att AI borde integreras bättre i utbildningarna och att lärare bör visa på produktiva sätt att använda AI.
Tydligare riktlinjer och en balanserad dialog mellan lärare och studenter efterfrågas. För att lärare ska kunna formulera kursspecifika instruktioner behövs vidareutbildning och en djupare förståelse för AI-verktygen.