03 december 2024

Hur använder studenter AI i sina studier? Och hur kan det förbättras? Didacticum tillsammans med studentkårerna har frågat studenter i årets "En glass för din åsikt"-undersökning.

Skylt med QR-kod och information, glass i bakgrunden.
90% av alla som svarade har använt AI för att underlätta sina studier. Fotograf: Adam Clifford

Bakgrund

”En glass för din åsikt” är en årligt återkommande stickprovsundersökning som utförs av Didacticum i samarbete med studentkårerna. Initiativets syfte är att fånga upp studenters egna berättelser och tankar.

Den 5 november delade representanter ut glass till studenter som svarade på tre frågor om AI i Studenthuset på Campus Valla.

De tre frågorna som ställdes var:

  1. Hur har du använt AI (till exempel ChatGPT, Copilot) i dina studier hittills?
  2. Vad borde dina lärare göra för att det ska bli tydligt hur du får eller inte får använda AI?
  3. Hur kan AI användas bättre i undervisning och examination i framtiden?

Totalt inkom 145 svar. En tematisk analys av svaren visade att de ofta överlappade varandra.

Resultat

De flesta studenter har använt AI-tjänster i sina studier, enbart en knapp tiondel har aldrig använt AI. Många använder AI för att sammanfatta, översätta och korrigera texter, samt som avancerade sökverktyg för att hitta information och få svar på enklare frågor.

Några studenter har tagit AI-användningen ett steg längre genom att ha längre dialoger med AI för att få förklaringar, bolla idéer och generera frågor för att testa sin förståelse. En student beskrev AI som "ett bra bollplank för svåra frågor, typ som en pluggkompis som alltid finns tillgänglig."

Studenternas användning av AI inkluderar:

Studenter väljer glass och scannar QR-kod.
Det är viktigt att välja rätt smak.Fotograf: Adam Clifford

  • Sammanfatta texter
  • Översätta texter
  • Kontrollera och förbättra texter
  • Söka information
  • Ställa enkla frågor
  • Förklara så att man förstår
  • Bolla idéer
  • Testa så att man har förstått


Önskemål om tydligare riktlinjer

De flesta studenter anser att både lärare och lärosätet borde göra mer för att förklara när och hur AI får användas. Många efterfrågar nyanserade riktlinjer och konkreta exempel på tillåten och otillåten användning av AI. Studenterna vill också ha en balanserad diskussion om AI:s risker och möjligheter, samt vidareutbildning av lärare.

Framtidens användning av AI

Majoriteten av studenterna är försiktigt positiva till ökad AI-användning i undervisningen. Endast en liten minoritet är skeptisk. Studenterna betonar vikten av att AI integreras bättre i utbildningarna och att det blir en naturlig del av deras verktygslåda. De ser också AI som en viktig del av deras framtida yrkesliv och vill förbereda sig för detta redan nu.

Slutsatser

Studenterna visar en bred och frekvent användning av AI som stödjer deras lärande. Initiativet till AI-användning kommer dock nästan uteslutande från studenterna själva. Många föreslår att AI borde integreras bättre i utbildningarna och att lärare bör visa på produktiva sätt att använda AI.

Tydligare riktlinjer och en balanserad dialog mellan lärare och studenter efterfrågas. För att lärare ska kunna formulera kursspecifika instruktioner behövs vidareutbildning och en djupare förståelse för AI-verktygen.

” Studenterna bedömer att AI-verktyg kommer vara en naturlig del av deras yrkesliv och vill därför förbereda sig redan nu, för att inte komma på efterkälken. AI bör därför inkluderas i de flesta utbildningar, på olika sätt, för att garantera framtida anställningsbarhet.”
Peter Dalenius, Universitetsadjunkt

Organisation

Senaste nytt från LiU

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Innovativ idé för effektivare cancerbehandlingar prisas

Lisa Menacher har tilldelats Christer Giléns stipendium 2024 inom området statistik och maskininlärning för sin masteruppsats. Hon har använt maskininlärning i ett försök att göra val av cancerbehandling mer effektivt.

Två kvinnor med blombuketter.

Pris för exjobb om hur strategi går från snack till verkstad

Tre viktiga saker går inte att vara utan om ett företags hållbarhetsstrategi ska gå från ord till handling. Civilingenjörerna Rebecca Nygård och Ellinor Lönngren får Christer Giléns stipendium för sitt examensarbete vid Linköpings universitet.