20 maj 2024

När Kårservice i samarbete med kårerna bestämde att tydligt ta avstånd från droger och droghandel gick uppdraget till GDK-studenten Emma Kunelius. Hennes kampanj fick stort genomslag på campus och nominerades i tävlingen Stora Kommunikationspriset.

Porträtt av kvinna
Magnus Johansson
”Hipp hipp, barnarbete. Ditt firande kan bidra till barnarbete”. ”Skål för gängkrig. Ditt festande kan bidra till kriminalitet”. ”Det finns inga omfester, bara om-fattande hjärnskador. Narkotikabruk skadar hjärna och kropp”.
Under vintern vajade budskapen som lakan på Corson och som affischer på campus, under våren i sociala medier. Med kampanjen Knarkfritt campus ville Emma Kunelius peka på att drogmissbruk påverkar omvärlden, inte bara den egna hälsan.

– Jag tog inspiration från kampanjen ”krogar mot knark”, som också gör den parallellen. Hälsoproblemet känns ganska uttjatat vid det här laget, säger Emma Kunelius. Jag ville synliggöra vilka konsekvenser drogmissbruk får för omvärlden, som gängkriminalitet, barnarbete, miljöförstöring, ja allt möjligt. Många tänker inte på de sakerna, man får bara höra att man kan dö.

Stulna lakan och affischer

Kampanj mot droger på Campus VallaFoto: Kårservice

Med en lite hårdare ton i text kombinerat med mjukare cartoon-bilder tror Emma Kunelius att kampanjen talar till en ung generation och skapar igenkänning hos den.
– Det var roligt att få göra en kampanj som riktar sig till min egen generation. Jag har inte själv levt i den här världen, inte blivit utsatt för något. Men i den ökade gängkriminaliteten kan man verkligen se konsekvenserna. Det är viktigt att dra den parallellen och inse att man har en roll här.

Responsen lät inte vänta på sig.
– Den har varit helt galet positiv, säger Emma Kunelius. Jättemånga har hört av sig, affischer och lakan på Corson har blivit ”stulna”. Jag tror det är för att folk vill ha dem hemma, inte för att de inte gillar budskapet.

Årets unga talang

Nästa överraskning för Emma Kunelius var att hennes kampanj nominerades till Stora Kommunikationspriset, en tävling som arrangeras av organisationen Sveriges Kommunikatörer sedan drygt 30 år tillbaka. Tävlingen har sex kategorier och Knarkfritt campus var en av tre nominerade i kategorin Årets unga talang, där deltagarna inte får vara äldre än 28 år. Och trots att det inte blev någon vinst är Emma Kunelius mer än nöjd.
– Bara att få vara med på den här galan, stå där bland alla yrkesverksamma som gjort så coola projekt… Och jag, som bara fått ett projekt på timmar.

Emma Kunelius läser sista terminen på kandidatprogrammet i grafisk design och kommunikation (GDK). Under studietiden har hon varit engagerad i Kårservice interna marknadsföringsbyrå där studenter jobbar ideellt. Det var på det sättet som hon fick uppdraget att göra kampanjen Knarkfritt campus i samarbete med Kårservice marknadsansvarig Louise Martin Linge.

Just nu är Emma Kunelius i sluttampen med sitt exjobb. Det handlar om skillnaderna i hur man uttrycker sig i digitala kommentarsfällt jämfört med hur man uttrycker sig i det verkliga livet. Digitala kommentarer kan vara långt mer hårda och elaka. Syftet med jobbet är att synliggöra att det finns ett digitalt parallellsamhälle.
– Genom att trycka en bok med innehåll från digitala kommentarsfällt och testa det på fokusgrupper vill vi se hur man upplever skillnaden när man ser digitala kommentarer i tryckt form. Jag gillar sånt som öppnar upp för diskussion.

Kåren företräder studenterna