31 augusti 2022

Norrköping var sedan tidigare grönmarkerat. Nu får även Linköping, för första gången, grön färg i SFS bostadsrapport – vilket innebär att studenter erbjuds ett tryggt boende inom en månad.

Bild på studentbostad
Satsningen på Colonia, studentbostäderna nära Campus Valla, är en del i att tillgången på bostäder i Linköping är bättre än på länge. Teres Wramell
Varje år gör Sveriges förenade studentkårer, SFS, en kartläggning över bostadssituationen för studenter på 34 studieorter. Varje studieort får en färgmarkering, röd, gul eller grön, beroende på hur snabbt studenterna erbjuds ett tryggt boende.

Grön färg

Norrköping är grönmarkerat sedan tidigare och för första gången sedan SFS började göra sina rapporter 2009 har Linköping fått grön färg på kartan – vilket innebär att studenter erbjuds ett boende inom en månad. En mycket positiv utveckling, säger Simon Ågren, ordförande i StuFF, studentkåren för utbildningsvetenskap och Filosofisk fakultet vid LiU.

– Tillgången på studentbostäder i Linköping har ökat markant jämfört hur det har varit tidigare, vilket är väldigt bra. Satsningarna på Colonia (bostadsområdet intill Campus Valla) och i Vallastaden har skapat väldigt många nya studentlägenheter och tillsammans med kommunens satsning på större rörlighet i flyttkedjan har det skapat resultat.Person tittar in i kameran.Simon Ågren, ordförande i studentkåren StuFF vid LiU. Foto StuFF

Bra diskussionsmiljö

Simon Ågren lyfter fram samarbetet mellan studentkårerna, Linköpings kommun och LiU som framgångsrecept för att bostadsläget är mer gynnsamt än på länge för studenterna i Linköping.

– En viktig ingrediens i den här framgångssagan är att vi fått till en väldigt bra diskussionsmiljö i Linköping. Att exempelvis få till stora bostadsprojekt alldeles intill universitetet är inte alltid så enkelt. Det är många andra studentkårer ute i landet som frågar hur Linköping lyckats med det.

Hur viktigt är det för bilden av LiU att bostadssituationen i Linköping och Norrköping är bra?

– Det är viktigt och SFS bostadsrapport har ett stort inflytande över hela landet då den sprids i många olika kanaler och medier. Den största gruppen av nya studenter är personer som flyttar hemifrån för första gången. Man ska inte underskatta hur omtumlande det kan vara och går det att bidra till att minska den oron så mycket som möjligt är det bara bra.

Höga hyror

Samtidigt som tillgången på bostäder är större än på länge i Linköping finns det en mörkare sida av bostadssituationen för studenterna.

– Det som är problemet och den största utmaningen är att det är dyrt med nybyggnationer och vi ser att det finns väldigt höga hyror. En nybyggd studentlägenhet kan ha uppemot 8 500 kronor i månadshyra. Det är helt orimligt och tvingar studenter att deltidsarbeta och då ökar problematiken när takbeloppet återinförts i Sverige”, säger Simon Ågren.

Han tror även att söktrycket och tillgången på studentbostäder kan se annorlunda ut redan till 2023.

– Det finns en stor osäkerhet. Vi har levt med en pandemi och ett distansläge där många studenter valt att stanna hemma hos sina föräldrar och säga upp sina lägenheter. När de nu kommer tillbaka blir det samtidigt som många nya studenter kommer och det blir en situation som inte är helt oproblematisk.

Totalt bor drygt 60 procent av alla Sveriges studenter i en rödmarkerad studieort vilket innebär att det tar mer än en termin att få ett boende, enligt SFS bostadsrapport.

Här kan du läsa hela SFS bostadsrapport för 2022.