03 juli 2023

Linköpings universitet har fortsatt den bästa placeringen bland de svenska universiteten i Times Higher Education rankning av unga universitet i världen. LiU landar på plats 39 och behåller därmed ungefär samma position som förra året.

En bokstavsskylt stavar
Thor Balkhed

Nyligen gjorde Linköpings universitet ett rejält kliv uppåt i den globala rankningen QS World University Rankings och fick sin bästa placering någonsin med plats 268.

När nu brittiska Times Higher Education listar de främsta universitet och högskolor som är yngre än 50 år finns LiU på plats 39, bara ett pinnhål ner från förra årets rekordrankning.
LiU placeras därmed högst bland svenska ”unga” lärosäten där även Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) placerar sig på plats 71. Örebro universitet hamnar i intervallet 101 - 150, Jönköping University i intervallet 201 - 250 och Karlstad universitet i gruppen 301 - 350.

I årets rankning ingår 605 universitet, en ökning från 539 år 2022. Toppar listan gör Nanyang Technological University i Singapore, följt av Hong Kong University of Science and Technology och på tredje plats Paris Sciences et Lettres - PSL Research University Paris.
Hongkong har tre institutioner bland de tio främsta på listan. Humanitas University i Italien är det nytillskott som placerar sig bäst i rankningen, plats 29. Turkiet är den mest representerade nationen med 47 institutioner, tätt följt av Indien med 45 institutioner.

Rankningen bygger på data om såväl forskning som utbildning och baseras på samma data som ligger till grund för THE World University Rankings, som gäller alla lärosäten oavsett ålder, men viktningen har justerats för att ge mindre vikt åt anseende.

År 2025 fyller Linköpings universitet 50 år och kommer då inte att längre finnas med i rankningen över världens unga universitet.

Läs mer om THE Young University Rankings