07 juli 2023

LiU öppnade dörren för åtta ukrainska studenter som kunde fortsätta sin akademiska resa tack vare ett Erasmus+ stipendium, samtidigt som kriget fortsätter i Ukraina. Hur ser de nu på sin framtid?

Karta med Ukraina utmärkt med en flagga
Vid LiU finns flera forskare som kan kommentera kriget i Ukraina. MarkRubens

Den 24 februari 2022. Ett datum som är inpräntat i människors minne. Dagen då Ryssland inledde sitt anfallskrig mot Ukraina. Några veckor senare uppmanade den dåvarande svenska utbildningsministern Anna Ekström svenska högskolor och universitet att avsluta all kontakt och samarbetsavtal med offentliga institutioner i Ryssland och Belarus. Linköpings universitet identifierade fyra EU-projekt som innefattade samarbete med offentliga institutioner i Ryssland, vilka sedan blev inaktiverade.

Även om Ukraina inte är en del av EU öppnade Europeiska kommissionens mobilitetsprogram Erasmus+ möjligheten till ett särskilt stipendium för att stödja ukrainska studenter att fortsätta sina studier utomlands. LiU välkomnade åtta ukrainska studenter, där de första två studenterna började på höstterminen 2022. De resterande sex studenterna kom till LiU under våren 2023. Studenter sitter i en trappa inomhus.Fem av de åtta ukrainska studenterna som LiU tog emot.

Positivt överraskad av studentmiljön

Studenterna kom från tre olika universitet, Sumy State University, Dnipro University of Technology och National University of Kyiv-Mohyla Academy, och studerade olika program och utbildningsnivåer, från kandidat- till doktorandnivå.

En av studenterna är Valentyna Rebenok, som ursprungligen studerar vid Sumy State University. Hon fick reda på Erasmus+ stipendiet från en anställd vid sitt hemuniversitet och beslutade sig för att ansöka.

– Jag visste ingenting om LiU innan jag kom hit, så jag visste inte vad jag kunde förvänta mig. Men jag har blivit positivt överraskad och alla har varit så stöttande. Det är en sådan aktiv studentmiljö här.

Enligt Valentyna Rebenok är det stor skillnad mellan det svenska och ukrainska utbildningssystemet. Enligt henne erbjuder det svenska systemet mer frihet, uppmuntrar eleverna att utveckla och argumentera för sina åsikter och betonar grupparbete som en metod för problemlösning och beslutsfattande. I Ukraina är utbildningssystemet strukturerat på ett annat sätt och eleverna studerar obligatoriska och valbara kurser. Hon hoppas kunna ta med sig den svenska inlärningsmetoden tillbaka till Ukraina.

– Genom att studera på det här sättet förbereder det dig för arbetslivet när du är redo att börja arbeta. Jag har också träffat så många studenter från olika länder. Jag har lärt mig mycket om andra kulturer, något som har förändrat mitt sätt att tänka.

Doktoranden Andrii Holovatyi har tillbringat större delen av sin utbytestermin i laboratoriet på Biogas Solutions Research Center vid Institutionen för Tema. Erasmusmobiliteten har möjliggjort att han kan fortsätta sin forskning och vidareutveckla den.

– Under min tid på LiU har jag fått unika kunskaper inom mitt ämnesområde. Eftersom jag inte kan återvända till Ukraina söker jag efter en tjänst som forskningsassistent. Jag skulle vilja stanna på LiU, men om det inte är möjligt tittar jag på andra alternativ runt om i Europa.

Vissa kommer återvända till Ukraina

Av de andra studenterna kommer vissa att återvända till Ukraina eftersom de saknar sin familj och vänner. Andra kommer att söka arbete eller praktik, och en student kommer att genomföra ytterligare en Erasmus+ mobilitet i Lettland. Men alla är överens om att deras tid på LiU och möjligheten som Erasmusstudenter har varit en fantastisk upplevelse som de kommer att minnas.

– LiU har allt. Ett fantastiskt studentliv, vänliga och stöttande lärare och en modern och innovativ inlärningsmiljö. Vi kommer att sakna LiU.

Korta fakta

Om Erasmus+

Under våren 2022 öppnade Erasmus+ programmet möjligheten för deltagande universitet att använda sina tilldelade Erasmus+ medel för att kunna erbjuda ukrainska studenter möjligheten att fortsätta sina studier. LiU valde att omfördela en del av medlen från Erasmus+ för att kunna ge åtta studenter ett stipendium för totalt en termin. Studenterna erbjöds också boende.
Redan 1987 startade Erasmus+programmet, EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom bland annat högre utbildning. Syftet med programmet är att bidra till ett mer demokratiskt och resursstarkt Europa genom att öka kvalitén inom utbildningsområdet.
Genom Erasmus+ kan man söka bidrag för att genomföra kompetenshöjande aktiviteter i andra länder. Eller för att i samarbete med andra europeiska organisationer till exempel ta fram nya strukturer, pedagogiska material eller metoder som hjälper till att utveckla verksamheten.